Ensimmäinen adventtisunnuntai kutsuu laulamaan yhdessä Hoosiannaa

Ensi sunnuntaina vietetään ensimmäistä adventtia, joka on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Jumalanpalveluksissa lauletaan Hoosianna-hymniä ja Oulun seurakunnissa on tarjolla runsaasti muitakin adventtitapahtumia. Hoosianna-juhlaa vietetään Oulun tuomiokirkon edustalla jo lauantaina.

Henkilö sytyttää neljästä riviin asetetusta kynttilästä ensimmäisen.

Adventtiin liittyy kynttilöiden sytyttäminen. Ensimmäinen kynttilä sytytetään ensimmäisenä adventtisunnuntaina, neljäs kynttilä neljäntenä eli viimeisenä adventtisunnuntaina, joka on tänä vuonna jouluaatto. (Kuva: Markku Pihlaja /Kirkon mediapankki).

Sunnuntaina 3.12.2023 on ensimmäinen adventtisunnuntai. Siitä alkaa joulunodotus ja jouluun valmistautuminen.

– Kirkon vuoden kierto starttaa ensimmäisenä adventtina. Samalla se havahduttaa siihen, että pian vietämme joulujuhlaa. Ensimmäisenä adventtisunnuntaina voi todeta, että nyt on vajaa kuukausi aikaa jouluvalmisteluihin, sanoo Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Ilkka Mäkinen.

Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Silloin kirkoissa lauletaan Hoosianna-hymniä, joka on virsikirjassa virsi numero yksi.

– Ensimmäisenä adventtina jumalanpalveluksen aihe on riemullinen: Jeesuksen saapuminen lähestyy. Seurakunta laulaa yhdessä Hoosiannaa. Jumalanpalveluksen musiikki sävelin ja sanoin ilmaisee kiitollisuutta Jumalalle sekä odotusta, jossa kuultaa toivo paremmasta, Mäkinen kuvailee.

Adventtitapahtumia Oulussa

Oulun seurakunnissa järjestetään runsaasti tapahtumia ensimmäisenä adventtisunnuntaina 3.12. Kaikissa seitsemässä seurakunnassa on jumalanpalveluksia. Lisäksi pääsee laulamaan yhdessä joululauluja ja kuuntelemaan jouluisia konsertteja. Erityisesti lapsiperheille on tarjolla muun muassa perhemessuja, joulupolkuja, joulun valmistelua ja muita puuhakkaita adventtitapahtumia.

Ensimmäisen adventin voi päättää klo 18 vaikkapa Tiernakirkkoon Tuiran kirkossa, Adventtivesperiin Karjasillan kirkossa tai Grooveimpiin joululauluihin tuomiokirkossa.

Jo ennen sunnuntaita kajautetaan yhdessä Hoosianna Oulun tuomiokirkon edustalla pidettävässä Hoosianna-juhlassa lauantaina 2.12. klo 18. Juhlan jälkeen on Soma Ensemblen joulukonsertti tuomiokirkossa.

Kaikki adventin ja joulunajan tapahtumat löytyvät Oulun seurakuntien joulusivuilta

Fri Nov 24 08:28:19 EET 2023