Ouluilo-keräykseen osallistumalla voit antaa vaikuttavan lahjan

Ouluilo-keräys tukee vähävaraisia oululaisia, sillä sen tuotto menee lyhentämättömänä seurakuntien diakoniatyöhön. Kampanjaan on mahdollista lahjoittaa ystävän puolesta pieni summa ja muistaa ystävää lahjoituksesta kertovalla kortilla.

Marja Posio seisoo kadulla taustalla kauppakeskus Valkea. Hän pitelee kädessään paperia, jossa on Ouluilon ...

Ouluilo-keräys on oululaisia vähävaraisia varten. Lahjoittamalla yksityishenkilöt ja yritykset voivat antaa joululahjan ja samalla auttaa, kertoo diakoniatyöntekijä Marja Posio. (kuva Marita Ahlgren)

Voisiko yhdellä lahjalla saada hyvän mielen kahdelle ihmiselle? Ouluilo-keräykseen osallistumalla on mahdollista antaa toisenlainen joululahja ystävälle ja samalla auttaa tuen tarpeessa olevaa paikkakuntalaista.

Oulun seurakuntien Ouluilo kerää varoja heikoimmassa tilanteessa olevien ihmisten auttamiseksi. Keräykseen voi lahjoittaa ystävän puolesta lahjoittajalle itselleen sopivan summan. Ystävälle annettavan, lahjoituksesta kertovan kortin saa kampanjan verkkosivulta.

Diakonia auttaa, kun muu tuki ei riitä

Ouluiloon lahjoitettavat varat ohjataan lyhentämättömänä Oulun seurakuntien diakoniatyöhön. Diakoniatyöntekijä antaa taloudellista tukea, kun muut tuet ja sosiaalitoimesta saatava tuki eivät riitä.

– Esimerkiksi ruoka-apua tarvitseville annamme lahjakortteja ruokaan ja järjestämme yhteisiä ruokailuja. Joissakin tapauksissa autamme lääkekustannuksissa tai maksamme esimerkiksi sähkölaskun, havainnollistaa diakoniatyöntekijä Marja Posio

Vaikka kriisitilanteissa voi sosiaalitoimesta saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, on tilanteita, joissa ihminen putoaa turvaverkkojen ulkopuolelle. Diakoniatyöntekijä arvioi asiakkaan tilanteen tapauskohtaisesti. Taloudellista tukea haettaessa tehdään laskelma henkilön tuloista ja menoista.

– Autamme myös hakemaan tukia, joihin ihminen on oikeutettu, mutta joita hän ei ole osannut ajatella.

Mahdollisuus myös keskusteluapuun

Taloudellista tukea antava diakoniatyöntekijä kohtaa ihmisen aina henkilökohtaisesti. Ouluilon avulla voi siten tukea myös mahdollisuutta keskusteluapuun.

– Kohtaamme työssämme monenlaista hätää, joka voi liittyä esimerkiksi yksinäisyyteen, sairastamiseen, suruun, taloudellisiin vaikeuksiin, päihteiden väärinkäyttöön tai väkivaltaan. Meillä on ammattitaitoa auttaa ja vaikuttaa myös hädän syihin, sanoo Marja Posio.

Lisätietoa Ouluilo-keräyksestä on keräyksen verkkosivuilla

Wed Nov 22 09:32:00 EET 2023