Intiön kappelin peruskorjaus siirtää siunaustilaisuuksia kirkkoihin

Intiön kappelin peruskorjaus aiheuttaa muutoksia siunaustilaisuuksien järjestelyihin 4. joulukuuta lähtien. Kappeli poistuu tuolloin käytöstä peruskorjauksen ajaksi ja siunauksia pidetään aikaisempaa enemmän kirkoissa.

Kuvassa Intiön kappeli ruska-aikaan, kuvaaja Sanna Krook

Intiön kappelin peruskorjaus alkaa joulukuussa. Remontti kestää 2025 syksylle saakka.

Intiössä sijaitseva Vanha kappeli palvelee edelleen siunauskäytössä. Sen kapasiteetti on kuitenkin rajallinen.

– Vanha kappeli ei yksin riitä täyttämään sitä tarvetta, jota siunauksille on, joten niitä ohjataan myös muihin Oulun seurakuntien kirkkoihin. Ensisijaisia kirkkoja ovat Pyhän Tuomaan kirkko ja Kastellin kirkko. Oulujoen kirkko on jo aiemminkin ollut siunauskäytössä, mutta muihinkin kirkkoihin voidaan siunauksia mahdollisuuksien mukaan ottaa, hautaustoimen päällikkö Tuomo Vuontisjärvi sanoo.

Intiön kappeli on ollut suosittu siunauskappeli, sillä vuosittain siellä on pidetty noin 550 siunaustilaisuutta. Kappelin peruskorjaus kestää kaksi vuotta.

Siunauksia myös arkipäiville

Koska Intiön kappelista siirtyy noin 40–50 varausta kuukaudessa muihin tiloihin, tarkoittaa tämä sitä, että siunausaikoja ei aina välittämättä saa viikonlopulle.

– Olemme siinä tilanteessa, että siunausaikoja tulee myös maanantaista torstaihin väliselle ajalle, Vuontisjärvi toteaa.

Krematorion toiminta jatkuu

Krematorio on toiminnassa peruskorjauksen ajan.

– Mahdollisesti kahden vuoden peruskorjauksen aikana krematorioon tulee joku käyttökatkos, josta sitten tiedotetaan edelleen. Intiön kappelia laajennetaan uudisosalla, johon tulee toinen krematorion uuni.

Uurnan luovutus omaiselle hautaan laskua varten tapahtuu Intiön kappelilta siihen saakka, kun peruskorjaus alkaa. Tämän jälkeen luovutukset tapahtuvat väistötilasta. Muutoksesta tiedotetaan, kun asia tulee ajankohtaiseksi.

– Intiön kappeli tulee olemaan rakennustyömaa-aluetta ja näin ollen sinne tulee liikkumisrajoitteet. Peruskorjauksen alettua kappelille pääsee vain erillisillä kulkuluvilla, Vuontisjärvi korostaa.

Intiön kappelin tiloissa on ollut mahdollisuus järjestää ei-kristillisiä muistohetkiä.

– Vastaavia muistohetkiä voidaan järjestää tästä eteenpäinkin lähtökohtaisesti Maikkulan kappelissa tai Intiön Vanhassa kappelissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilassa on kristillisiä symboleita, joita ei lähdetä riisumaan.

Muutoksia ulkopaikkakuntalaisten siunauksiin

Kappelin peruskorjaus vaikuttaa myös ulkopaikkakuntalaisten siunauksiin, koska siunauksia varten on vähemmän tiloja käytettävissä.

Lähiseudun, kuten Kempeleen, Muhoksen ja Iin alueen vainajat toivotaan siunattavan kotiseurakunnissaan, vaikka vainaja tultaisiin hautaamaan johonkin Oulun seurakuntayhtymän hautausmaista.

– Meillä on vuosittain ollut noin 120–150 ulkopaikkakuntalaisten siunausta. Nämä lähiseutujen alueella tehtävät siunaukset toisivat helpotusta poikkeustilanteeseen.

Kappelin peruskorjauksen arvioidaan valmistuvan syyskuussa 2025.

Siunausjärjestelyissä omaiset ottavat yhteyttä joko Intiönpolku 2:ssa sijaitsevaan hautausvaraamoon tai oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon.

Hautausvaraamo puh. 08-3161 388 ma klo 9–16, ti-pe klo 9–15.30.

Kirkkoherranvirastojen yhteystiedot: Kirkkoherranvirastot Oulussa - Oulun seurakunnatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja kiinteistöön liittyen: Seppo Saranki, vs. rakennuttajainsinööri p. 0400-686836 tai seppo.saranki@evl.fi

Lisätietoja hautauksiin liittyen: Tuomo Vuontisjärvi, hautaustoimen päällikkö p. 040-5102839 tai tuomo.vuontisjarvi@evl.fi

Tue Oct 31 12:47:44 EET 2023