Sata vuotta hiljentymistä ja hyvästejä

Oululaisille rakasta Vanhaa kappelia juhlitaan läpi marraskuun

Tapahtumien ketjun aloittaa 2.11. kello 18 arkkitehti Sampo Valjuksen esitelmä. Valjus pohtii vuonna 1985 tehdyn remontin merkitystä Vanhan kappelin ulkoasulle ja toiminnalle. Korjausrakentamissuunnitelmasta vastasi Arkkitehtuuritoimisto Seppo Valjus Oy, jonka käsialaa on myös joulukuussa alkavan Intiön kappelin peruskorjauksen suunnitelma.

Kaikki juhlatapahtumat www.oulunseurakunnat.fi/vanhankappelinjuhlaviikotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vanha kappeli sisältä, kuvaaja Sanna Krook

Kuva: Sanna Krook

Tullivartija Ahlforsin 1500 markan testamenttilahjoitus vuodelta 1908, nykyrahassa noin seitsemän tuhatta euroa, oli taloudellisena peruskivenä Oulun hautausmaalle aiotulle siunauskappelille.

Seurakuntalaiset antoivat tukeaan tulevinakin vuosina, ja viimein syksyllä 1922 voitiin käydä työhön rakennusmestari Heikki Pukinkorvan johdolla.

Valmiiksi siunauskappeli saatiin vuotta myöhemmin ja piispa Juho Koskimies siunasi sen käyttöön 16. joulukuuta 1923.

Kappelin suunnittelusta vastasi lääninarkkitehdiksi Ouluun vuonna 1918 valittu Otto F. Holm.

Holm suosi töissään klassismia, jolle hän toi lisäväriä myöhäisjugendin piirteillä. Vanhassa kappelissa tämä on havaittavissa muun muassa sisäkatossa.

Lääninarkkitehti Holmin suunnittelemia kohteita löytyy Oulusta muitakin.

Uudenkadun ja Nummikadun kulmatontille nousi vuonna 1922 Asunto-osuuskunta Opettajakerho.

Samana vuonna valmistui nykyisessä Tuiranpuistossa sijaitseva vanha synnytyssairaala.

Holmin luovan työn jäljet Oulussa ulottuvat siten kirjaimellisesti kehdosta hautaan. Otto F. Holm itsekin siunattiin viimeiselle matkalle Vanhassa kappelissa keväällä 1927.

Hartauden ja hyvästien tyyssijan sadan vuoden ikää juhlitaan marraskuussa torstaisin.

100-vuotisjuhlaviikon tapahtumat

2.11. SAMPO VALJUKSEN ESITELMÄ

Vanhan ja uuden liitto. 1980-luvun remontin merkitys Vanhan kappelin ulkoasulle ja toiminnalle.

9.11. LAULAJA ANTTI ANNOLA JA PIANISTI MIIKKA LEHTOAHO

Elämän jäljet -konsertin ohjelmassa on monipuolinen kattaus lauluja paikan historiaa kunnioittaen.

16.11. SOTAVAINAJIEN MUISTON VAALIMISYHDISTYKSEN LUENTO

Jouni Mäntyniemen esitelmä sotavainajien etsintätyöstä Sallan ja Luton / Petsamon rintamilla. Tilaisuudessa kuullaan myös musiikkia.

23.11. TANSSITAITEILIJA TUULI-MAARIA LOUHENSALO-LINDSTRÖM

Seitsemän askelta rakkauteen -teoksen kantaesitys.

30.11. EMILIA KALLOSEN ITKUVIRSI-ILTA

Vanhaan karjalaiseen lauluperinteeseen erikoistunut taiteilija ja musiikkipedagogi tulkitsee moderneja itkuja.

Kaikki tilaisuudet alkavat kello 18.

Vanhan kappelin verkkosivu (Oulunseurakunnat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoa juhlaviikosta

Satu Saarinen