Kirkkomuusikon kumppanit tarjoavat yllätyksiä

Läksiäiskonsertti saattelee Tuiran seurakunnan kanttorin Anu Arvolan uuteen elämänvaiheeseen

Tuiran kirkossa kuullaan perjantaina 3. marraskuuta musiikillisia yllätyksiä. Kanttori Anu Arvola on kutsunut läksiäiskonserttinsa esiintyjiksi musiikin ammattilaisia ja pitkänlinjan harrastajia, joita hän on kohdannut työssään laulajana, musiikinopettajana ja kanttorina Oulussa.

Konsertti on Tuiran kirkossa pe 3.11. klo 18. Konsertin juontaa Pia Kaitasuo.

Anu Arvolan lähtömessu ja juhla on Tuiran kirkossa su 5.11. klo 10.

Anu Arvolan hymyilevä kasvokuva, kuvaaja Sanna Krook

Anu Arvola toivottaa tervetulleeksi kaikki, joiden polut ovat hänen kanssaan ristenneet. Kuva: Sanna Krook

Kuva: Iina Palokangas

– He kaikki ovat sensitiivisiä muusikkoina ja ihmisinä. Älyttömän taitavia, ja tienneet puolesta sanasta, mitä musiikissa milloinkin halutaan tulkita, Anu Arvola kertoo.

Arvola itse musisoi muutamassa ohjelmanumerossa ja ne ovatkin ainoat teokset, joista hän tietää etukäteen. Muu jää yllätykseksi, ja ehkä kokoonpanoissakin on ennalta odottamattomia. Näin esiintyjiä on ohjeistettu.

Yhteistä näille onkin Arvolan mukaan muuntautumiskykyisyys.

– He kykenevät olemaan monessa eri ympäristössä kuin kotonaan.

Anu Arvola valmistui vuonna 1995 yhtä aikaa sekä musiikinopettajaksi Jyväskylän yliopistosta että kirkkomuusikoksi Sibelius-Akatemiasta. Valinta kallistui opettajuuteen, mikä oli pienten lasten vanhemmalle päivätyön vuoksi helpompaa. 17 vuoden aikana Arvola ehti opettaa niin Pöllönkankaan ja Myllytullin koululaisia kuin Oulun kansainvälisen koulun ja Aikuislukionkin oppilaita.

Toiselle työuralle, kanttorintyöhön Arvola ryhtyi vuonna 2012. Paluu lapsuuden seurakuntaan Tuiraan on tuntunut johdatukselta, mutta Arvola tähdentää kirkkoherra Hannu Ojalehdon vetoavun olleen oleellista.

Arvola suoritti aikanaan Pyhän Tuomaan kirkossa kirkkomuusikon opintoihinsa liittyvän harjoittelun ja myöhemmin sijaisti Anu Vuorenmaata. Parikymmentä vuotta myöhemmin Arvola palasi seurakuntaan Pyhän Tuomaan A-kanttorin viran avautuessa.

– Olin tuolloin suorittanut myös laulunopettajan tutkinnon Oulun ammattikorkeakoulussa ja koin, että kanttorin työssä pääsisin laulamaan enemmän. Halusin myös käyttää omaa osaamistani laajemmin ja tämän seurakuntatyö mahdollisti.

Nyt alkava kolmas työura on kulttuurituottajan työtä, keveämpää ja vähemmän aikatauluihin sitovaa. Näin Arvolalla jää enemmän aikaa puolisolle, lasten perheille ja erityisesti lastenlapsille.

Kulttuuripirtti Kalle Haukiputaan Putaankylässä tulee hyötymään tuottajansa laajasta kulttuuriosaajien verkostosta – siitä siis erinomaisia esimerkkejä kuullaan läksiäiskonsertissa.

Perjantain konsertti Tuiran kirkossa alkaa kello 18. Anu Arvola toivottaa tervetulleiksi erityisesti kaikki, joiden polut ovat ristenneet hänen kanssaan kouluissa, seurakunnissa ja musiikin tekemisessä.

Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita myös sunnuntaina 5.11. kello 10 Tuiran kirkossa vietettävään lähtömessuun ja juhlaan.

Sydämellisesti tervetuloa molempiin tilaisuuksiin!

Harriet Urponen
Harriet Urponen