Tuomiokirkko veti puoleensa remontista huolimatta – viime kesänä kirkossa kävi lähes 17 000 vierailijaa

Tiuhimmin ovi kävi elokuussa, jolloin kirkkoon tutustui lähes 8 000 ihmistä.

Oulun tuomiokirkko auringonpaisteessa.

Oulun tuomiokirkossa kävi viime kesänä vierailijoita 47 eri maasta. (arkistokuva Sanna Krook)

Oulun tuomiokirkossa vieraili viime touko–elokuun välisenä aikana 16 690 henkilöä. Kävijämäärä ylitti koronavuosia edeltävän tason, sillä ennen pandemian alkamista vuonna 2019 kävijöitä oli noin 15 500. Koronakesinä kirkkoon tutustui noin 6 500–12 000 ihmistä.

Vilkkain viime kesän kuukausista oli elokuu, jolloin kirkossa kävi noin 8 000 henkilöä eli lähes puolet koko kesän kävijöistä. Vierailijoita saapui 47 eri maasta.

Kirkko oli avoinna päivittäin kello 10–20 toukokuun lopusta elokuun loppuun. Koko kesän kestänyt julkisivuremontti ei vaikuttanut aukioloaikoihin.

Seurakuntapastori Lauri Holma toteaa kävijälukujen osoittavan tuomiokirkon kiinnostavuuden matkakohteena.

– On tärkeää, että ihmiset voivat tutustua maksutta kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen rakennukseen ja evankelis-luterilaiseen uskoon. Hiljentyminen kesähelteiden keskellä viileässä ja avarassa kirkkotilassa on osalle matkailijoista hyvinkin mieleenpainuva kokemus.

Tuomiokirkon esittelystä huolehtivat palkatut oppaat. Oppaiden lisäksi kirkosta sai tietoa virtuaaliesittelyn kautta.

Tuomiokirkon kahvila tuotti kymppitonnin

Tuomiokirkon kellarissa ja kirkkotarhassa aikaisemmin toiminut Cafe Krypta siirtyi kirkon remontin vuoksi Vanhaan pappilaan. Viime kesänä oheistuotteita myytiin ensimmäistä kertaa myös torilla.

Kesän noin 10 700 euron tuotto käytetään lähetys- ja kehitysyhteistyöhön, erityisesti naisten ja tyttöjen koulutuksen tukemiseen sekä rauhan ja sovinnon työn edistämiseen.

– Kahvilan muutto Vanhaan pappilaan tarjosi oululaisillekin helpon tavan tutustua tähän historialliseen rakennukseen. Myös torimyynnistä saimme myönteistä palautetta, sanoo kansainvälisen työn ja lähetyksen koordinaattori Anneli Nieminen.

Lauri Holma
Lauri Holma
vs. seurakuntapastori, hiljaisuuden työ
Isokatu 17, PL 122