Tuiran kirkolla voi saunoa, ruokailla ja nukkua Asunnottomien yönä

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17. lokakuuta. Päätapahtuma on Rotuaarilla, jossa on mukana diakoniatyöntekijöitä Oulun seurakunnilta.

Pimeässä loistavia lyhtyjä

Tuiran seurakunta tarjoaa Asunnottomien yönä 17. lokakuuta mahdollisuuden peseytymiseen, ruokailuun ja yösijaan niitä tarvitseville.
Saunavaunu on lämpimänä Tuiran kirkon pihalla kello 17–21. Samaan aikaan hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelija leikkaa hiuksia veloituksetta kirkon tiloissa.

Yhteinen päivällinen tarjotaan seurakuntasalissa kello 18 ja kello 19 käynnistyy seurakunnan työntekijöiden vetämä jokamiehen musiikkihetki. Iltahartaus ja iltapala ovat vuorossa kello 21.

Tuiran kirkosta saa myös yösijan, sillä kirkkosaliin tuodaan patjoja ja peittoja yöpymistä varten. Paikalla on koko illan ajan Tuiran seurakunnan työntekijöitä keskusteluapua varten.

Lisäksi Oulun seurakuntien ja Diakonissalaitoksen ylläpitämällä D-asemalla (Valtatie 57) on tarjolla käsien hemmotteluhoitoja kello 14–17.

Tänä vuonna Asunnottomien yön teema on ”Kenelle kaupunki kuuluu?”. Teema kiinnittää huomiota siihen, kenellä on oikeus näkyä kaupunkikuvassa ja onko meidän julkinen tilamme yhdenvertainen ja kaikkien saavutettavissa.

– Usein ajatellaan, että asunnottomat herättävät turvattomuuden tunteita muissa ihmisissä. Vähemmän huomioidaan sitä, millaista turvattomuutta asunnottomuus henkilölle itselleen aiheuttaa, sanoo Tuiran seurakunnan diakoniatyöntekijä Minna Kemppainen.

– Asunnottomuuden syyt ovat monimuotoistuneet ja asunnottomina on paljon myös naisia ja nuoria. Kuka tahansa meistä voi kohdata isoja elämänmuutoksia, joiden seurauksena voi olla asunnottomuus.

Asunnottomien yön päätapahtuma on Rotuaarilla kello 14–19, jolloin paikalla on livemusiikkia, puheita ja makkaratarjoilu. Oulun seurakunnilta on paikalla kaksi diakoniatyöntekijää kohtaamassa ihmisiä.

Asunnottomien yötä vietetään vuosittain 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä. Oulussa tapahtuman järjestää päihdetyön verkosto, johon kuuluvat Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde, Oulun seurakunnat, Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry, Oulun kaupungin asumisneuvonta, Hoivatie / mielenterveys- ja päihdekuntoutus, Nuorten Ystävät / Verto, Vailla vakinaista asuntoa ry, Rikoksettoman elämän tukisäätiö, A-klinikkasäätiö, SPR, Oulun seudun Nuorisoasuntoyhdistys Osna ry, Oulun A-kilta, Avot-hanke sekä Suojatupa ry.

Mon Oct 09 13:30:00 EEST 2023