Karjasillan seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi valittiin Jaakko Tuisku

Oulussa Karjasillan seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi on valittu Haukiputaan kirkkoherra, teologian tohtori Jaakko Tuisku. Tuisku sai 1709 ääntä 8.10. ratkenneessa kirkkoherran vaalissa.

Jaakko Tuisku.

Vaalissa oli kolme ehdokasta. Toiseksi eniten ääniä, 1227 kpl, sai Oulunsalon kirkkoherra Petri Satomaa ja kolmanneksi eniten, 364 kpl, sai Suomen Punaisen Ristin toiminnanjohtaja Miia Seppänen.

Kirkkoherran vaali käytiin sunnuntaina 8.10. Karjasillan kirkossa. Ennakkoäänestys oli 2.–6.10. Vaalissa annettiin yhteensä 3300 ääntä, joista ennakkoon 2369 ääntä. Vaalin äänestysprosentti oli 13,4. Edellisissä Karjasillan seurakunnan vaaleissa vuonna 2000 ääniä annettiin yhteensä 1107 ja äänestysprosentti oli 4,9.

Luvassa uudet vaalit

Tuisku (s. 1979) työskentelee kirkkoherrana Haukiputaan seurakunnassa ja on asunut Oulussa jo pitkään. Hänellä on yli 21 vuoden ajalta pappiskokemusta Pudasjärven, Kajaanin, Kempeleen, Karjasillan, Lumijoen ja Haukiputaan seurakunnista. Nykyistä kirkkoherran virkaa Haukiputaalla hän on hoitanut vuodesta 2015 alkaen.

– Aivan mahtavalta tuntuu, olemme tukiryhmän kanssa jännittäneet koko illan. Uskoako tätä vielä todeksi? Olen todella onnellinen, huikea juttu, Tuisku toteaa.

Koska Haukiputaan seurakunnan kirkkoherra siirtyy Karjasillan kirkkoherraksi, seuraa valinnasta vaalit Haukiputaan seurakuntaan. Oulun hiippakunnan tuomiokapituli antaa viranhoitomääräyksen uudelle kirkkoherralle, kun vaalilautakunnan päätös on lainvoimainen.

Suora kansanvaali yhä harvinaisempi

Karjasillan kirkkoherranvaali toteutettiin kansanvaalina eli niin sanottuna välittömänä vaalina. Näin ollen seurakunnan täysi-ikäiset jäsenet pääsivät äänestämään kirkkoherrasta. Äänioikeus oli täysi-ikäisillä Karjasillan seurakunnan jäsenillä, joita on noin 25 000.

Vuoden 2014 kirkkolain muutos mahdollisti sen, että seurakunta voi valita kirkkoherran myös välillisenä vaalina, jolloin seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt tekevät valinnan kokouksessaan äänestämällä. Karjasillan seurakuntaneuvosto kuitenkin halusi antaa seurakuntalaisille mahdollisuuden äänestää kirkkoherran. Myös piispa Jukka Keskitalo on puhunut välittömän vaalin puolesta.

Karjasillan kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun virkaa vuoden 2023 loppuun saakka hoitava kirkkoherra Juhani Lavanko jää eläkkeelle. Karjasillan seurakunta on yksi Oulun seurakuntayhtymän seitsemästä seurakunnasta. Seurakuntaan kuuluu 32 318 jäsentä (31.12.2022) ja seurakunnassa on 45 työntekijää.

Kirkkoherra toimii seurakunnan hengellisenä ja hallinnollisena johtajana sekä johtaa työyhteisöä. Hän vastaa seurakunnan hallinnosta ja taloudesta ja johtaa seurakunnan strategian toteuttamista.

Harriet Urponen
Harriet Urponen