Syysillan keskustelusarja rasismista, mediasta, demokratiasta ja luontokadosta

Oulun ev.-lut. seurakunnat järjestävät syksyllä neljän tapahtuman keskustelusarjan, jonka tavoitteena on käsitellä ajankohtaisia ja kenties huolestuttaviakin aiheita, joihin illan vieraat johdattavat. Iltojen vakiokeskustelijoina toimivat pastorit Päivi Jussila ja Árpád Kovács. Syysillan keskustelut käydään 20.9., 11.10., 1.11. ja 8.11. kello 18–20 Vanhassa pappilassa ja kaikki tapahtumatiedot ovat nähtävillä osoitteessa oulunseurakunnat.fi/tapahtumat

Ulkona otetussa kuvassa Priyanka Sood nojaa kaiteeseen ja hymyilee vienosti kameralle

Priyanka Sood on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Sood on viimeisen 20 vuoden aikana työskennellyt Intiassa, Japanissa ja Suomessa. Intiasta Priyankalla on kokemusta vähemmistöjen oikeuksien edistämisestä, niin järjestöissä kuin ministeriössä ja hän on hyvin perehtynyt osallisuuden eri muotoihin ja ihmisoikeuskysymyksiin. Suomessa Sood on työskentelyt muun muassa pakolaisten sosiaalityöntekijänä, kotoutumistyön kehittäjänä ja edustuksellisen osallisuuden parissa. Kuvaaja: Anne Visuri.

Ensimmäisenä syysiltana 20.9. kello 18 alkaen pohditaan rasismia yhdessä illan vieraan projektipäällikkö ja monikulttuurisen työn koordinaattori Priyanka Soodin kanssa. Hän on saanut Oulun kaupungilta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön kunniapalkinnon ja on ollut kansallisella tasolla vaikuttamassa yhdenvertaisuus-, antirasismi- ja työelämän monimuotoisuusohjelmiin.

”Rasismi on ollut viime aikoina laajasti keskusteltu ja tutkittu aihe. Keskustelussa korostuu usein yhdenvertaisuuslainsäädännön näkökulma, mutta aiheesta on paljon muutakin sanottavaa. Erityisesti rakenteellinen rasismi, joka jää usein piiloon, ansaitsee huomiota. Keskustelemme siitä, mitä rakenteellinen rasismi on ja miten sitä voi tunnistaa.” kertoo Sood illan ohjelmasta.

”Yhdenvertaisuus, vaikka siihen liittyy lainsäädännöllisiä velvoitteita, ilmenee myös arkisissa tilanteissa ja yksittäisen ihmisen toiminnassa. Pohdimme illassa, osaammeko nähdä erilaisia ihmisiä eri rooleissa ja miten ennakkoluulomme vaikuttavat toimintaamme. Lisäksi pohdimme, miten rasismi vaikuttaa terveyteen. Käyn myös läpi yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä käsitteitä, kuten "rodullistaminen" ja "suomalaisuusmyytti." sanoo Sood ja jatkaa:

”Lisäksi haastamme ajatuksen siitä, että monikulttuurisuus saapui Suomeen vasta 1990-luvulla. Historialliset tapahtumat osoittavat, että monikulttuurisuus on ollut osa Suomen tarinaa jo kauan ennen tätä.”

Oulussa halutaan pohtia rakentavasti vaikeitakin yhteiskunnallisia kysymyksiä

”Järjestimme kesäkuussa ensimmäistä kertaa vastaavanlaisen keskustelusarjan ajankohtaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä otsikolla ”Kesäillan keskustelut”. Kokemus osoitti, että Oulussa on intoa, kykyä ja halukkuutta pohtia yhdessä rakentavasti vaikeitakin yhteiskunnallisia kysymyksiä.” kertoo Päivi Jussila.

Kuten kesän, myös syysiltojen keskustelusarjan tavoitteena on herättää ajatuksia ja antaa rakennusaineita mielipiteen muodostamiselle. Keskusteluissa ei tavoitella tiettyä lopputulosta eikä pyritä esittämään yhteistä kantaa, vaan ne perustuvat turvallisen keskusteluympäristön periaatteisiin. Eriävät näkemykset ovat sallittuja, mutta niitä tulee ilmaista kunnioittaen muita keskustelijoita.

Toisen syysillan vieras on yhteiskuntatieteiden tohtori, E2 Tutkimuksen johtaja Karina Jutila, jonka aiheena on "Media, populismi ja Suomi". Kolmannen ja neljännen illan teemana on demokratia ja luontokato.

Lisätietoa: Kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács, p. 040 524 2778, arpad.kovacs@evl.fi

Árpád Kovács
Árpád Kovács