Oulun tuomiokirkon syksyn 2023 konsertit

Syyskaudella  tuomiokirkon ilmaiskonserteissa soi monipuolinen musiikki, jolloin musiikin ystävät pääsevät nauttimaan upeista musiikkiteoksista ja mielenkiintoisesta ohjelmistosta. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy, joissain on vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu. Kaikki syksyn konsertit ovat nähtävillä osoitteessa oulunseurakunnat.fi/tapahtumat

Tuomiokirkko alhaalta kuvattuna

Surun ja lohdun säveliä - surumusiikin konsertti keskiviikkona 13.9. kello 18

Pro Morte tapahtumaan liittyvässä surumusiikinkonsertissa esiintyvät Oulun tuomiokirkon kirkkomuusikot Henna-Mari Sivula, Péter Marosvári ja Lauri-Kalle Kallunki. Illan juontaa tuomiorovasti Satu Saarinen. Pro Morte on kaksiviikkoinen tapahtuma, joka herättelee keskustelua kuolemasta. Tarkoituksena on saada näkyvyyttä usein piilossa olevalle asialle ja siihen liittyville tunteille sekä tuoda lohtua. Pro morte haluaa antaa kuolemalle arvoisensa paikan ihmisten elämässä. Tämän vuoden teemana on lasten ja nuorten hyvinvointi sekä tukeminen surun ja kuoleman käsittelyssä.

Pyhäinpäiväillan konsertti lauantaina 4.11. kello 20

Lauantaina 4. marraskuuta kello 20 Oulun tuomiokirkossa kuullaan pyhäinpäivän sanomaan pohjautuvaa musiikkia monipuolisesti toteutettuna.
Esiintymässä ovat sopraano Henna-Mari Sivula, baritoni Lauri-Kalle Kallunki, joka vastaa myös konsertin piano-osuuksista, urkuri Elias Niemelä sekä Soitinyhtye. Konserttimestarina toimii Mikko Sorri.
Konserttiin on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu on 10 €. Pyhäinpäiväillan konsertti on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.
Konsertti on osa Oulun seurakuntien kirkkomusiikkiviikkoa.

J. S. Bachin Jouluoratorio BWV 248 lauantai 16.12. kello 19

Joulun alla kuulijat pääsevät nauttimaan Bachin riemullisen oratorion kantaatit I-III. Tämä upea esitys ja tuomiokirkon jouluperinne tarjoaa mahdollisuuden nauttia jouluhengestä ja Bachin musiikin lumosta. Loppiaisena ohjelma saa jatkoa, jolloin kuullaan kantaatit III ja VI.
Esiintymässä ovat Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro. Solisteina kuullaan Kaisa Ranta (sopraano), Henna-Mari Sivula (altto), Péter Marosvári (tenori) ja Tomi Punkeri (basso). Illassa kuullaan myös Oulunsalo Ensemble, joka on konserttimestari Sinikka Ala-Leppilammen perustama mestari-kisällimallinen orkesteri. Musiikinjohdosta vastaa Lauri-Kalle Kallunki.
Konserttiin on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu on 20 €. Konsertti on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi

Jouluinen urkukonsertti maanantaina 18.12. kello 18

Maanantaina 18. joulukuuta Péter Marosvári ilahduttaa konsertilla, jonka pääosassa soivat urut.  Tuomiokirkossa kuullaan monipuolisesti jouluista urkumusiikkia eri aikakausilta. Soittimina käytetään molempia tuomiokirkon urkuja; 1938 rakennettuja pääurkuja, sekä 40 vuotta sitten rakennettuja kuoriurkuja.

Valo välkkyvi talvitiellä – joulukonsertti perjantai 22.12. kello 18 ja 20.30

Jo perinteeksi muodostuneessa joulukonsertissa nähdään lähes sama kokoonpano kuin pyhäinpäivän illan konsertissa, erona kuitenkin aatonaaton ohjelman koostuessa monipuolisesta joulumusiikista.
Laulusolisteina kuullaan sopraano Henna-Mari Sivula ja baritoni Lauri-Kalle Kallunki. Pianistina toimii Kaisa Pulkkanen ja urkurina Elias Niemelä. Lavalla nähdään myös Soitinyhtye, jossa soittavat viuluissa Mikko Sorri (konserttimestari), Silja Lassila, Anna-Briitta Karjalainen, Aino Liikanen, sekä Visa Smolander alttoviulu, Juhana Ritakorpi sello ja Juha Nääppä kontrabasso.
Illan aikana järjestetään kaksi konserttia; kello 18 ja 20.30, joista jälkimmäinen on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Konsertteihin on vapaa pääsy.

Loppiaisen J. S. Bachin Jouluoratorio BWV 248 lauantaina 6.1.2024 kello 16

Loppiaisen kunniaksi lauantaina 6.1. kello 16 saa J. S. Bachin Jouluoratorio BWV 248 jatkoa kantaateilla III ja VI. Tämä riemullinen oratorio kuullaan samalla kokoonpanolla kuin joulun alla.
Loppiaisen konserttiin on vapaa pääsy j vapaaehtoinen käsiohjelma maksaa 15 euroa. Tätä konserttia voi seurata myös verkossa osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Lauri-Kalle Kallunki
Lauri-Kalle Kallunki
Kanttori. Laajat kirkkomusiikkiteokset. Oulun seudun yhteistyökuorot.
Isokatu 17, PL 122
90101 Oulu