Uurnien esittelyä, hautausmaakierroksia ja keskustelua kuolemanpelosta – Pro morte –tapahtuma antaa luvan puhua kuolemasta

Oulun tuomiokirkkoseurakunta ja Pro morte ry järjestävät kuolemaa ja surua käsittelevän tapahtuman 11.–23.9.2023.

Syksyn ruskassa olevia lehtiä, joiden päällä teksti Pro morte Kuoleman edessä tapahtuma 11.-29.11.2023 Oulu

Oulun keskustassa on kahden viikon aikana tarjolla kuolemaan liittyviä keskusteluja, kulttuuria, perheille suunnattuja hautausmaakierroksia sekä mahdollisuus tutustua kuolemaan liittyviin tuotteisiin ja palveluihin. Tapahtuma huipentuu kauppakeskus Valkeassa ja Rotuaarilla järjestettäviin yleisöpaneeleihin ja konserttiin.

Pro morte haluaa herätellä keskustelua usein yksityiseksi mielletystä kuolemasta ja surusta. Sen tavoitteena on myös tuoda näkyviin kuolemaan liittyviä tunteita ja antaa lohtua sitä tarvitseville. Erityisesti huomiota kiinnitetään lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä mahdollisuuksiin käsitellä kuolemaa.

Tuomiorovasti Satu Saarisen mukaan on tärkeää puhua kuolemasta, sillä se koskettaa meistä jokaista.

– Vain puhumalla voimme hälventää kuolemaan liittyviä pelkoja ja ennakkoluuloja. Pro morte tarjoaa siihen runsaasti mahdollisuuksia, sillä se käsittelee aihetta eri kanteilta.

– Ihmiset tarvitsevat tukea kuoleman käsittelyyn. On monta tapaa surra ja monta tapaa saada tukea suruunsa.

Ensimmäisen kerran Pro morte -tapahtuma järjestettiin vuosi sitten Helsingissä. Pro Morte ry:n perustajajäsen Anna Karvosenoja kertoo sen syntyneen tarpeesta herätellä ihmisiä kuolemaan ja hautajaisjärjestelyihin liittyvissä asioissa.

– Moni ei tiedä, mitä asioita läheisen kuollessa tulee hoitaa saatikka ole miettinyt omaan kuolemaansa kuuluvia järjestelyjä. Kriisitilanteen ollessa jo päällä palveluihin tutustumiseen ei välttämättä ole voimavaroja. Siksi näistä asioista on hyvä ottaa selvää etukäteen.

Oulussa on puhuttu viime aikoina paljon nuorten pahoinvoinnista, joten tänä vuonna tapahtumassa on haluttu ottaa huomioon erityisesti lasten ja nuorten näkökulma.

– Näen pahoinvoinnin seurauksia omassa työssäni. Halusin tehdä jotain, jonka avulla ikäviä tapahtumia voisi ennaltaehkäistä, hautaustoimistossa työskentelevä Anna Karvosenoja toteaa.

Alun perin kuuden yrityksen yhteistyönä syntynyt tapahtuma on Oulussa laajentunut useiden yhteistyökumppaneiden aikaansaannokseksi. Yleisöllä on näin mahdollisuus tutustua paikan päällä yrityksiin ja toimipisteisiin, joissa tarjotaan kuolemaan ja suremiseen liittyviä palveluita.

Kaikki Pro morte –festivaalin tapahtumat ovat maksuttomia. Ohjelmatarjonta löytyy Oulun seurakuntien verkkosivuilta.

Satu Saarinen
Satu Saarinen