Juhannusta juhlitaan Oulun seurakunnissa perinteiseen tapaan

Juhannusaattona on juhla Koskelan seurakuntakodilla ja hartaus Turkansaaren kirkossa. Juhannuspäivänä on kirkonmenoja useissa kirkoissa.

Juhannusruusu.

Kuva: Katri /Pixabay

Juhannuksen vietto alkaa Oulun seurakunnissa perjantaina juhannusaattona 23.6. kello 17.30 Turkansaaren kirkossa pidettävällä hartaudella. Vuonna 1694 rakennettu kirkko on osa Turkansaaren ulkomuseoaluetta (Turkansaarentie 165), jossa keskikesän juhlatunnelma näkyy monin tavoin.

Koskelan seurakuntakodilla (Mertatie 6) järjestetään juhannusaattona 23.6. perinteinen juhannusjuhla kello 18-20.

– Koskelan seurakuntakodin pihapiiri luo kauniin maalaistalotunnelman keskikesän juhlalle – keskellä kaupunkia, kuvailee Tuiran seurakunnan kappalainen Petteri Tuulos.

Koskelan juhlan ohjelmassa on yhteislaulua, hartaus, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Juhlaan voi tulla koko perheen voimin, sillä lapsille on omaa ohjelmaa. Juhlassa vierailee myös lähetystyöntekijä. Tapahtuma on tulkattu viittomakielelle.

Kirkonmenoja juhannuspäivänä

Juhannuspäivänä, lauantaina 24.6., pidetään jumalanpalveluksia ja messuja. Kello 10 on messu Kastellin, Oulujoen ja Tuiran kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Haukiputaan kirkossa on sanajumalanpalvelus, Kiimingin kirkossa perinnejumalanpalvelus ja Oulunsalon kirkon kirkkopuistossa kansanlaulukirkko kello 10. Kello 12 on Turkansaaren kirkossa messu.

Tuomiokirkon ja Oulujoen kirkon messut sekä Kiimingin kirkon perinnejumalanpalvelus lähetetään virtuaalikirkossa (www.virtuaalikirkko.fi). Kiimingin tapahtumaa voi seurata myös seurakunnan YouTube-kanavalla (www.youtube.com/KiiminginSeurakunta).

Johannes Kastajan juhla

Juhannusjuhlaa on alettu viettää kristittyjen parissa 400-luvulla. Kristinuskon levitessä monet vanhat juhla-ajat saivat kristillisen sisällön. Keskikesän juhlasta tuli Johannes Kastajan juhla eli juhannus.

Juhannuksen Raamatuntekstit korostavat Johanneksen erityistä roolia Jeesuksen edelläkävijänä. Hän julisti Jumalan sanaa ja kastoi ihmisiä Jordan-virrassa – myös Jeesuksen. Johannes Kastajaa juhlitaan kesällä sen vuoksi, että hän syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta.

Lisätietoja Koskelan seurakuntakodin juhannusjuhlasta:

Petteri Tuulos
Petteri Tuulos