Piispantarkastus Oulujoen seurakunnassa 23.-25.9.

Piispa Jukka Keskitalo tarkastaa kotiseurakuntansa.

Oulujoen kirkko.

Kuva: Sanna Krook.

Oulujoen seurakunnassa suoritetaan piispantarkastus 23.-25.9.2022. Piispantarkastuksessa Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo tapaa seurakunnan työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakunnan toimintaan. Lisäksi hän vierailee Hiukkavaaran monitoimitalossa sekä tapaa alueen muita toimijoita. Piispa käy myös yritysvierailulla Kiertokaaressa.

Piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa. Tällä kertaa tarkastusvuorossa on piispa Jukka Keskitalon kotiseurakunta. Edellisen kerran Oulujoen seurakunnassa oli piispantarkastus vuonna 2011.

Piispantarkastuksella on pitkä perinne kirkon historiassa. Tarkastuksen sijaan nykyään voisi paremminkin puhua keskustelusta ja kehitystyöstä. Piispan ja hänen avustajiensa vierailut antavat mahdollisuuden seurakunnan haasteiden, vahvuuksien ja kehittämistarpeiden yhteiselle arvioinnille.

”Piispantarkastukset ovat aina olleet myönteisiä tapahtumia, joissa tulee esiin jotain uutta ja kehitettävää”, kuvailee Oulujoen seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Martti Turkka.

Koko perheen kaupunkisuunnistus

Piispantarkastuksen aloitushartaus on perjantaina 23.9. kello 9 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Perjantai-iltana kello 18 on Oulujoen kirkossa iltakonsertti, jossa esiintyvät seurakunnan kuorot ja bändit.

Lauantaina 24.9. kello 14 järjestetään koko perheen Ömeizing Grace -kaupunkisuunnistus, jonka lähtö- ja maalipaikka on Hintan seurakuntatalo (Hintantie 89). Reitin voi suunnistaa kävellen, pyörällä, juosten tai vaikka potkulaudalla. Jokaisella rastilla on jokin liikunnallinen, kulttuuripitoinen ja hauska tehtävä. Yhdellä rasteista on mahdollisuus paistaa makkaraa ja juoda kahvit.

Yleinen piispantarkastus on sunnuntaina 25.9. kello 10 alkavan messun jälkeen Oulujoen kirkossa. Tuolloin piispa kertoo piispantarkastuksen tulokset ja antaa arvionsa seurakunnasta. Seurakuntalaiset ovat tervetulleita seuraamaan yleistä piispantarkastusta. Tilaisuudessa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kommentteja seurakunnasta. Piispantarkastuksen jälkeen noin kello 13 on lounas Hintan seurakuntatalossa.

Seurakuntalaisille järjestetään sunnuntaina bussikuljetukset eri puolilta Oulujoen seurakuntaa. Aikataulut löytyvät Oulujoen seurakunnan verkkosivulta.

Piispantarkastuksen yleisölle avoin ohjelma

Perustietoja Oulujoen seurakunnasta