Huhtikuu haastaa runokilpailuun

Runojen kirjoittamisesta syttyvät saavat haasteen huhtikuun ajaksi, kun Oulun seurakunnat järjestää kaikille avoimen runokilpailun. Aiheena on juhlavuottaan viettävä kirkon auttamistyö eli diakonia.

Iäkäs nainen istuu pöydän ääressä ja kirjoittaa paperille.

Diakonian juhlavuoden runokilpailu on avoin kaikille runojen kirjoittamisesta kiinnostuneille. (kuva: Pixnio)

Syksyllä tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomen ensimmäinen diakonissa Matilda Hoffman vihittiin virkaansa Viipurissa. Oulun seurakuntien runokilpailu on yksi tapa juhlistaa merkkipaalua.

Diakonia tukee ihmisiä lukuisilla tavoilla, joten aiheena se on laaja, toteaa diakoniatyöntekijä Kaisa Jaakkola Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta.

– Uskon, että siitä voi kirjoittaa useista näkökulmista ja hyvin erityylisiäkin runoja, hän sanoo.

Voittaja julkistetaan Rotuaarilla

Osallistumisaika runokilpailuun on 1.–30. huhtikuuta. Valmiit runot voi lähettää osoitteeseen diakoniarunot.oulu@evl.fi. Voittaja julkistetaan 1.9. Rotuaarilla järjestettävässä juhlavuoden tapahtumassa.

Kilpailuun osallistuvat antavat Oulun seurakunnille oikeuden käyttää runoja viestinnässään. Runoja julkaistaan muun muassa seurakuntien sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla sekä Rauhan Tervehdys –lehdessä.

Diakonia auttaa monenlaisissa haasteissa

Diakonia-sana on kreikkaa ja tarkoittaa palvelua. Diakoniatyöntekijään voi ottaa yhteyttä esimerkiksi surun, yksinäisyyden tai talousvaikeuksien keskellä.

Diakoniatyöntekijöiden tarjoama keskusteluapu selkiyttää usein elämäntilannetta ja taloudellinen tuki voi auttaa akuutissa ongelmatilanteessa.

Diakonia antaa myös ruoka-apua. Lisäksi saatavilla on tukea viranomaisten kanssa asiointiin.

– Voimme auttaa ihmisiä erimerkiksi erilaisten heille kuuluvien etuisuuksien hakemisessa, Kaisa Jaakkola kertoo.

Diakonian juhlavuotta vietetään useiden tapahtumien merkeissä ympäri vuoden. Oulussa päätapahtuma on Rotuaarilla 1. syyskuuta valtakunnallisen diakonian viran päivänä.

Tue Mar 29 09:25:52 EEST 2022