Pääsiäisen syvä sanoma koskettaa

Edessämme on kristikunnan suurin juhla, ristin ja ylösnousemuksen pääsiäinen. Pääsiäinen juhlana ei näy kulttuurisesti samalla tavalla kuin joulu. Jouluna on helppo puhua rakkauden ja antamisen ilosta. Pääsiäisen teemat ovat puolestaan vakavia ja vaikeita, puhutaanhan syyttömän kärsimyksestä, pilkasta, häpeästä, tuomiosta, kuolemasta, mutta myös ylösnousemuksen tuomasta riemusta, ilosta ja toivosta. Nämä teemat ovat jokaiselle tuttuja arkielämästä. Ne kuuluvat ihmisenä olemisen peruskysymyksiin. Siksi pääsiäisenä on mahdollisuus pohtia näitä ja löytää niihin myös vastauksia. Siksi moni pitää pääsiäistä syvällisempänä ja puhuttelevampana juhlana kuin joulua.

Arvelen, että Korona-aika on nostanut esiin nämä elämän syvät virrat. Elämämme on haavoittuva ja hauras. Pieni, mitätön virus voi kaataa vahvimmankin. Elämä tuo eteemme pettymyksiä, kohtaamme vastoinkäymisiä, elämä satuttaa kipeästi. Yhtä aikaa joudumme kohtaamaan oman elämän varjot, oman pimeän puolen, oman syyllisyyden ja pahuuden vaikutukset itsessä. Kaiken tämän keskellä kohtaamme pääsiäisen sanoman kärsimykseen ja kuolemaan vievästä rakkaudesta, anteeksiantamuksen vapauttavasta voimasta, ilosta ja toivosta. Kuoleman syvään hautaan loistaa ylösnousemuksen kirkas valo.

Seurakunnat lähettävät ristin ja ylösnousemuksen jumalanpalvelukset Virtuaalikirkon kautta. Anna sanan koskettaa. Samoin monet musiikkitilaisuudet julistavat pääsiäisen sanomaa. Musiikin kautta moni meistä löytää erityisen kosketuskohdan sielussamme. Se on kuin sellon sointi ja värähtely sielussamme.

Joulu ja pääsiäinen kuuluvat yhteen. Ne ovat osa kirkkovuoden kokonaisuutta. Pääsiäinen on kuitenkin keskus, joka säteilee valoaan jokaiseen pyhään. Tuota ilon ja toivon säteilyä toivon sinulle keskelle elämän syvimpiä vesiä. Siunattua ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä!

Pauli Niemelä
Kiimingin kirkkoherra, lääninrovasti

(Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 31.3.2021)

Kirkkoherra