Mitä sinulle kuuluu?

Yhteisvastuukeräys alkoi viime sunnuntaina. Sen aiheena ovat lapset ja nuoret, jotka ovat kärsineet koronapandemian seurauksista. Aihe on ajankohtainen ja ajoitukseltaan erinomainen. Vaikka korona on koetellut eri tavoin meitä kaikkia, ovat kaksi pitkää vuotta ”kurittaneet” erityisesti lapsia ja nuoria. Heidän normaali koulu- ja harrastustoimintans ovat vaikeutuneet ajoittaisten rajoitustoimien vuoksi. Pandemia on estänyt normaalia sosiaalista kasvua. Se on lisännyt yksinäisyyttä, eristäytymistä ja ahdistusta. Se on ajanut lapsia ja nuoria yhä vahvemmin somen virtuaalimaailmaan seurauksineen.

Pandemia-aika on vaatinut lapsilta ja nuorilta kasvavaa itseohjautuvuutta. On yhä enemmän pärjättävä ilman aikuisen tukea. Sinällään hyvä tavoite on tuonut samalla monelle nuorelle ahdistusta ja toivottomuutta. Monen nuoren opiskelijan arkirytmi on ollut hukassa, kun sängyn pohjalta on osallistuttu etäopetukseen.

Yhteisvastuukeräyksen turvin mahdollistetaan kouluille lisää kuuntelevia ja turvallisia aikuisia. Lapsia ja nuoria yritetään tukea myös sosiaalisen median kautta. Lahjoittamasi varat menevät siis hyvään tarkoitukseen. Mutta jokaisen meidän on pysähdyttävä miettimään, mitä voisimme tehdä arjessa. Ehkä se on yksinkertaisimmillaan pysähtymistä ja kysymistä lapselta ja nuorelta, mitä sinulle kuuluu. Isoille korville on nyt paljon käyttöä. Seurakunnissakin tehdään paljon juuri tätä. Jospa kevään ja kesän aikana voisimme yhdessä toteuttaa lasten, nuorten ja lapsiperheiden kanssa yhteisöllisyyttä palauttavia tilaisuuksia ja tapahtumia. Onko se juhlia, konsertteja, luontopolkuja, retkiä, leirejä? Yhdessä nämä varjot voidaan valaista.

Pauli Niemelä,
lääninrovasti

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 9.2.2022.

Kirkkoherra
Kiimingin seurakunta