Henkinen Nato

”Ei koskaan yksin”. Näitä Adolf Ehrnroothin sanoja on siteerattu usein Suomen Nato-keskustelun alla.

Natossa on kyse turvallisuudesta. Sitä me suomalaiset nyt eniten haluamme. On kyse valtavasta henkisestä muutoksesta.

Olen niitä ihmisiä, joille turvallisuuden tunne on tärkeä. Pahan päivän varaa pitää olla. Asioille pitää olla b-suunnitelma.

Olen ajatellut turvallisuutta myös ajan näkökulmasta. On tullut yhä tärkeämmäksi, että on liikkeellä ajoissa, mieluusti etuajassa. Ehkä turvallisuushakuisuus ja ikääntyminen kulkevat käsi kädessä? Kaikkiin tilanteisiin ei uskalla lähteä kaasu pohjassa. Elämä näyttää haavoittuvuutensa, ihminen ei ole tässä elämässä ikuinen.

Sisäinen turvallisuuden tunne nousee syvältä. Eläimet hakevat turvallisen paikan olla. Kotona chihuahuamme hakeutuu mielellään turvallisimpaan mahdolliseen paikkaan, komeroon, pesään, vaatteiden alle. Kyllä on ihmisillekin suotavaa hakea turvallisuutta niistä olosuhteista, jotka kulloinkin vain ovat mahdolliset.

Miten on henkinen turvallisuus työpaikoilla, kodeissa, harrastuksissa, kaupoissa, missä ikinä liikummekin? Onko lähellä ihmisiä, jotka räjähtävät helposti? Ihmisiä, jotka laukovat piikikkäitä kommentteja?

Ihmisten rajat ovat erilaiset. Henkinen Nato tulisi olla päivänselvää myös ihmisten välisissä suhteissa. Häirintä ja ahdistelu on kielletty. Toisen ihmisen kunnioittava kohtaaminen lisää turvallisuutta.

Turvallisuus ei ole itsensä pitämistä mukavuusalueella. Itseään pitää haastaa, joskus se vaatii loikan. Silloin, kun oma turvallisuuden tunne vaarantuu, on mahtavaa, jos voi nojautua oman elämän turvallisiin rakenteisiin, perheeseen, sukuun, porukkaan, yhteisöön.

Jaakko Tuisku

Haukiputaan seurakunnan kirkkoherra

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 25.5.2022.

Kirkkoherra
Karjasillan seurakunta