Gaudiate jättää jäähyväiset helatorstaina

Kamarikuoron viimeinen esiintyminen nykyisellä kokoonpanolla Oulujoen kirkossa 9.5. kello 18.

Ryhmäkuva Gaudiate-kuorosta puukirkon penkeissä. Kuoron jäsenet, eri-ikäisiä miehiä ja naisia, ovat pukeutu...

Oulujoen seurakunnan kamarikuoro Gaudiate esiintyy Oulujoen kirkossa helatorstaina kello 18. Konsertin juontaa Timo Kärkkäinen. Kuvan ottaja: Päkä Rehu Oy.

Vuodesta 1997 toimineen kuoron konsertissa kuullaan kuoroa alusta saakka johtaneen Lauri Nurkkalan sovitus ranskalaisen Saint-Saensin säveltämästä Joutsenesta. Nurkkala on sovittanut sen Edith Södergranin runon sanoihin.

Sovitus syntyi, kun Nurkkala ihastui Eläinten karnevaali -orkesterisarjaan kuuluvaan Joutsen-teokseen. Teosta soitetaan paljon sellolla ja viululla ja kuoronjohtaja pohti, kuinka se toimisi kuoron esittämänä. Koska kyseessä on instrumentaalisävellys, kuoroa varten esitykseen tarvittiin sanat.

–Selailin runokirjoja ja runoutta harrastavan puolisoni avulla löysin Edith Södergranin Pohjolan kevät -tekstin. Se napsahti sävelmään hyvin ja sopii siihen myös tunnelmaltaan.

Sovitus lojui Nurkkalan pöytälaatikossa kymmenen vuoden ajan. Hän lähetti sen äskettäin Oulun tuomiokirkkoseurakuntaan, jossa se esitettiin veteraanien muistopäivän konsertissa. Oulujoen kirkossa sovitus kuullaan siis toista kertaa.

Gaudiate esittää konsertissaan lisäksi suomalaisia kuoromusiikin helmiä sekä Bachin urkumusiikkia. Konsertti päättyy Saint-Saensin aikalaisen, Faurenin säveltämään Requiemiin.

Kanttorin uran aikaansaannos

Gaudiate on 18 henkilön muodostama kuoro, jossa on mukana kokeneita laulajia. Lauri Nurkkala johti sitä ollessaan Oulujoen seurakunnan kanttori ja vielä kuluneen vuoden ajan eläkkeelle siirtymisensä jälkeen.

–Tämä on ollut minulle merkittävä tehtävä. Voi olla, että kuoron tarina jatkuu, jos sille saadaan uusi johtaja. Monesti toiminta kuitenkin lakkaa tai se ainakin muuttuu olennaisesti johtajan luopuessa, Nurkkala miettii.

Helatorstain jäähyväiskonsertin säestyksestä vastaavat urkuja soittavat Johanna Simonen ja Raakel Pöyhtäri. Konserttiin on vapaa pääsy.

2024-05-01 15:35:00.0