Seurakunnat ja seurakuntayhtymä

Evankelis-luterilainen kirkko on Oulussa järjestäytynyt seurakunniksi ja seurakuntayhtymäksi.

Päätöksentekoon liittyvät esityslistat ja pöytäkirjat sekä eri toimielinten esittelyt löytyvät Päätöksenteko-sivuilta.

Toiminta ja tilaisuudet järjestetään seurakunnissa. Siirry tapahtumakalenteriin. Seurakuntien toimintaa esitellään täällä.

Oulun seurakuntayhtymän historia

Oulun seurakuntayhtymän historia yltää 1960-luvulle.

Vuoden 1965 alussa Oulujoen kunta liitettiin Oulun kaupunkiin ja samalla Oulujoen seurakunta tuli yhteistalouteen tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

Vuonna 1966 perustettiin Oulun evankelisluterilainen seurakuntayhtymä, jonka yhteydessä perustettiin Oulun tuomiokirkkoseurakunnan ja Oulujoen seurakunnan lisäksi Karjasillan ja Tuiran seurakunnat.

Uudet seurakunnat saivat maa-alansa pääasiassa Oulujoen seurakunnalle kuuluneista alueista.

1.1.2013 perustettiin uusi Oulu, johon kuuluvat entiset Haukiputaan, Kiimingin, Oulun, Oulunsalon ja Yli-Iin kunnat. Samalla Oulun seurakuntayhtymään liittyivät Haukiputaan, Kiimingin ja Oulunsalon seurakunnat. Yli-Iin seurakunta liittyi osaksi Oulujoen seurakuntaa jo vuonna 2011. Ylikiimingin seurakunta liittyi osaksi Oulujoen seurakuntaa vuonna 2007 (kuntaliitoksessa Ylikiimingistä tuli osa Oulua vuonna 2009). Yli-Iin ja Ylikiimingin seurakuntapiirit liittyivät osaksi Kiimingin seurakuntaa 1.1.2019.

Elävä oululainen kirkko

Tämä sivusto kertoo Oulun ev.-lut. seurakuntien värikkäästä elämästä ja ohjaa hengellisen ravinnon ääreen.

Oulun seitsemän seurakuntaa muodostavat yhdessä Oulun ev.-lut. seurakuntayhtymän. Yhtymässä huolehditaan mm. seurakuntien taloudesta, henkilöstöhallinnosta, kiinteistöistä, hautausmaista, kirkonkirjojen pidosta ja viestinnästä. Yhtymään on koottu myös yhteisiä toimintamuotoja kuten perheneuvonta, sairaan sielunhoito tai kansainvälinen työ.

Seurakuntien ja yhteisten palveluyksiköiden toimintaan mahtuu kaikkea maan ja taivaan väliltä, hartaita hetkiä ja iloista yhdessä olemista erilaisille oululaisille. Anna itsellesi mahdollisuus tehdä hyvää eri tavoin lähelle ja kauas, tai nauti korkealle kohoavasta kirkkomusiikista.

Sivuiltamme löydät tietoa kirkollisista toimituksista ja kristillisestä uskostamme.

Kehitämme sivustoja palvelemaan entistä paremmin sähköisesti asioivia seurakuntalaisia.

Kävijä on paras arvioijamme, joten kerro ajatuksesi sivustosta tai Oulun ev.-lut. seurakuntien toiminnasta. Palautteenantosivulle pääset tästä linkistä. Kiitämme kaikesta jo tulleesta arvokkaasta palautteesta.