Matka- ja kuluhallinta

Tällä sivulla on Oulun seurakuntien ja seurakuntayhtymän luottamushenkilöille tarkoitetut ohjeet matka- ja kululaskujen tekemiseen M2-järjestelmässä.

Yleisiä ohjeita

• Luottamushenkilöiden palkkioista ja korvauksista on säädetty Luottamushenkilöiden kokouspalkkio- ja matkustussäännössä (hyväksytty yhteisessä kirkkovaltuustossa, voimassa 1.1.2024 alkaen)
  • Matkalaskut tehdään M2 -matka- ja kulunhallintajärjestelmän kautta (ks. ohje alempaa tältä sivulta)
  • Matkakustannukset luottamustoimen hoitopaikalle ja sieltä vakituiselle asunnolle korvataan yhdensuuntaisen matkan ylittäessä 5 kilometriä. Muualle kuin Oulun kaupungin alueelle suuntautuvien luottamustoimen hoitamisen edellyttämien matkojen korvaamisessa noudatetaan voimassa olevan KirVESTES:n määräyksiä.

Erityisiä huomioita

• Matka kotoa kokouspaikalle vähintään 5km.
  • Vajaat kilometrit pyöristetään KirVESTES:n mukaisesti aina alaspäin. Korvaus maksetaan kokonaisilta kilometreiltä.
  • Yhdelle matkalaskulle tulee koostaa useampi matka, esimerkiksi useamman kuukauden ajalta tai puolivuosittain (maksuun hyväksytään  pääsääntöisesti laskut, joiden loppusumma on vähintään 20 €).
  • Jos luottamushenkilö kuuluu useampaan toimielimeen, tehdään matkalaskut eri laskuille toimielimeittäin.
  • Laskun/matkan kuvaukseen merkitään, minkä toimielimen kokoukseen matkat on tehty.

M2-järjestelmä

1. Mikä on M2 -järjestelmä?

M2 on internetselainpohjainen matka- ja kulunhallinnan järjestelmä. M2-järjestelmän kautta voit veloittaa kaikki verottomat korvaukset (km-korvaukset, päivärahat ym.) sekä kulut

Video-ohje M2-kertalaskuttajalle

2. Sisäänkirjautuminen

Visma M2 järjestelmään kirjaudutaan internetselaimella osoitteesta:

Ole yhteydessä kertalaskuttajatukeen ja saat käyttäjätunnuksen, salasanan ja yritystunnuksen sisäänkirjautumista varten. Ilmoitathan tunnuksia pyydettäessä, mihin kaikkiin toimielimiin matkat liittyvät. Jokaisen toimielimen kohdalta tehdään oma matkalasku. Yhteyshenkilöt ovat:

Elisa Krekilä, elisa.krekila@evl.fi
Anita Achrén, anita.achren@evl.fi

Salasana vaihtuu 90 päivän välein, joten olethan yhteydessä kertalaskuttajatukeen pyytääksesi uuden salasanan, kun salasana ei enää toimi.

Täytä kirjautumisen yhteydessä käyttäjätunnus, salasana sekä yritystunnus.

• Käyttäjätunnus
• Salasana
• Yritystunnus: evl

3. Kertalaskuttajan henkilötiedot

Syötä alla näkyvät tiedot ohjelmaan ja paina TALLENNA. Kaikki tähdellä merkityt tiedot ovat pakollisia. Tiedot vaaditaan Tulorekisteriä varten.

• Syntymäaika: pakollinen vain henkilöille, joilla ei ole suomalaista hetua
• Sukupuoli: pakollinen tieto Tulorekisteriä varten

Pankkitilin numero tulee viedä IBAN-muodossa (FI……..)

4. Matkan tiedot

Syötä matkan tiedot (matkatyyppi pudotusvalikon takaa) ja paina Jatka-painiketta. Kertalaskuttaja voi tehdä kaikki verottomat korvaukset (km-korvaukset, päivärahat ym.) sekä kulut.

Omalla autolla ajetut korvattavat kilometrit, muut kulut ja aterioiden määrät pääset viemään
klikkaamalla ko. kohtaa:

Jos laskuun liittyy tositteita, niin skannaa tositteet (PDF) ja liitä ne sähköiseen laskuusi
klikkaamalla otsikosta Liitteet.

Lopuksi klikkaa otsikkoa 4. Vahvista ja lähetä laskusi hyväksyttäväksi