Suvivirsi tuo hyvää fiilistä

Suvivirrestä piirtyy monen mieleen koulun jumppasalissa vietetty kevätjuhla, jossa virren laulaminen on kuin lähtölaukaus lomahuumaan. Näitä samoja mielikuvia se herättää myös Oulun yliopistossa opiskelevissa Kaisa Tervahaudassa ja Kalle Parviaisessa.
Kuvassa on Kalle Parviainen ja Kaisa Tervahauta yliopiston pihalla.

”Jotenkin tuntuu, että Suvivirttä laulaessa paistaa aina aurinko ja koivut kukkivat, vaikka ei se taida ihan joka vuosi pitää paikkaansa”, Parviainen hymyilee.

Yliopisto-opiskelijoilla ei ole varsinaista kevätjuhlaa eikä opinnoistakaan pidetä kesäisin välttämättä taukoa. Suvivirttä lauletaan silti, sillä ensi torstaina yliopiston päärakennuksessa kiertää opiskelijoista koostuva flash mob -kuoro, joka kajauttaa Suvivirren jokaisen kahvilan ja ruokalan edessä. Sekä Parviainen että Tervahauta olivat paikalla viime keväänä kuoron kiertäessä aluetta, tänä vuonna Tervahauta aikoo olla itse mukana kuorossa.

”Vaikka Suvivirsi ei tarkoittaisi kesälomaa, sen laulaminen tuo silti hyvää fiilistä”, Tervahauta toteaa.

Suvivirttä pidetään osana suomalaista kulttuuriperintöä. Sen sisällyttäminen kevätjuhlaan sai jokunen vuosi sitten siunauksen myös perustuslakivaliokunnalta, joka totesi, ettei yksittäisen virren laulaminen tee tilaisuudesta uskonnon harjoittamista.

Mutta lauletaan Suvivirttä myös muualla. Peruskoulun Ruotsissa käynyt Kaisa Tervahauta oppi virren naapurimaassa ja yllättyi, kun kuuli laulettavan sitä Suomessa. Hän on kuullut Suvivirren kevätjuhlan lisäksi myös häissä ja hautajaisissa.

”Virressä on elämän jatkumisen symboliikkaa ja toivon elementti, joten se sopii monenlaiseen juhlaan”, hän pohtii.

Valtakunnallista Suvivirren päivää vietetään toukokuun viimeisenä sunnuntaina, joka on tänä vuonna 27. toukokuuta. Oulun seurakunnat järjestävät tuolloin Rotuaarilla Suvilinnun messun kello 12. Messussa kerätään kolehti nepalilaisten lasten ja nuorten koulutuksen hyväksi Kirkon Ulkomaanavun Suvivirsi-kampanjan kautta.

kuva ja teksti Marita Ahlgren

Julkaistu 15.5.2018.