Vietä pop up -juhannushäät tunnelmallisessa Turkansaaren kirkossa <3

Myös Tuomiokirkossa on Vihkihetket toukokuussa ja syyskuussa. Mukaan tarvitset vain heilan ja esteettömyystodistuksen!

piirroskuva, kaksi lintua oksalla

Juhannushäät tulevat taas! Vietä tunnelmalliset ja helpot juhannushäät ihanassa Turkansaaren kirkossa!

Turkansaaren juhannusjuhlassa järjestetään Pop up -juhannushäät juhannusaattona 22.6. Hääparit vihitään Turkansaaren kirkossa kello 18–20.

Viime kesänä ensimmäistä kertaa järjestetyissä Turkansaaren pop up -juhannushäissä vihittiin 12 paria.

Oulun tuomiokirkossa järjestetään Vihkihetket perjantaina 18.5. ja perjantaina 14.9. kello 15­–18.

Pop up -juhannushäihin tai Vihkihetkeen tulevan parin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, vaan papit vihkivät parit saapumisjärjestyksessä. Mukaan tarvitaan vain todistus avioliiton esteiden tutkinnasta, joka tulee hankkia viimeistään seitsemän arkipäivää ennen vihkimistä osoitteesta www.esteidentutkinta.fi tai asioimalla Oulun aluekeskusrekisterissä, Isokatu 17.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.-lut. kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista myös silloin, kun toinen vihittävistä kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan ja toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt ev.-lut. kirkon jäsen.

Vihkipari voi kutsua läheisiään todistamaan avioliiton solmimista, mutta tarvittavat kaksi todistajaa löytyy myös seurakunnan puolesta. Vihkitoimitus on maksuton. Turkansaaren Juhannukseen on pääsymaksu, mutta hääpari pääsee juhlaan maksutta.

Esteettömyystodistuksen saa nyt myös verkossa

Ennen naimisiin menoa on suoritettava avioliiton esteiden tutkinta. Siinä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Pyynnön avioliiton esteiden tutkinnasta voi tehdä verkossa osoitteessa www.esteidentutkinta.fi. Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla.

Esteiden tutkinnan voi hoitaa myös asioimalla Oulun aluekeskusrekisterissä, Isokatu 17 tai tulostamalla pyyntölomakkeen täältä, täyttämällä sen ja postittamalla sen aluekeskusrekisteriin.

Jos kumpikaan vihittävistä ei asu Oulussa, esteiden tutkinta tulee pyytää oman seurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Esteiden tutkintaa tulee pyytää viimeistään 7 arkipäivää ennen vihkimistä. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Todistus esteiden tutkinnasta on voimassa neljä kuukautta todistuksen antamisesta.

Oulun seurakunnat järjestävät Pop up -juhannushäät yhteistyössä Oulun kaupungin Turkansaaren Juhannuksen kanssa.

Lisätietoja voit kysyä:
Turkansaaren pop up –häät: Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Ilkka Mäkinen, 050 4334095, ilkka.makinen@evl.fi

Oulun tuomiokirkon Vihkihetket: Oulun tuomiokirkkoseurakunnan pastori Ari-Pekka Metso,  p. 040 5747143, ari-pekka.metso@evl.fi

Julkaistu 7.5.2018

2018-05-07 16:18:00.0