Yhteisvastuu torjuu ihmiskauppaa Suomessa ja ulkomailla

Suomen evankelis–luterilaisen kirkon Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5.2. koko maassa ja jatkuu huhtikuun loppuun saakka.
Yhteisvastuukeräyksen sydänlogo

Yhteisvastuukeräys auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.  60 % keräyksen tuotosta menee kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun, 20 % vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa ja 20 % kirkon ja seurakuntien tekemään avustustyöhön.

Vuoden 2017 keräyksen tavoitteena on torjua ihmiskauppaa. Suomessa Yhteisvastuu-varoilla autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Monika-Naiset liitto ry:n kanssa. Kansainvälisesti tuetaan Jordaniassa olevia pakolaisia, jotta leireillä asuvat nuoret pystyisivät rakentamaan elämänsä lähellä kotiseutuaan.

Yhteisvastuu-tapahtumia järjestetään eri seurakunnissa

Oulun ev.lut. seurakunnissa Yhteisvastuukeräys avataan sunnuntaina 5.2. järjestettävissä messuissa sekä muissa tapahtumissa. Illalla Oulun tuomiokirkossa kuullaan Heikki Sarmannon John the Baptist
-oratorio, jossa laulavat solisteina muun muassa Maria Lund ja Jarmo Mäkinen.

Lauantaina 11.2. rikosoikeuden professori Minna Kimpimäki tulee kertomaan Myllyojan seurakuntatalolle (Koivumaantie 2) ihmiskaupasta ilmiönä. Hän käsittelee myös ihmiskauppaan liittyvää oikeuskäytäntöä sekä lainsäädäntöä. Suomessa havaittu ihmiskauppa on liittynyt usein pakkotyöhön tai prostituutioon, ja siihen linkittyy myös muita rikoksia.

Maanantaina 20.2. Haukiputaan seurakunnan Aamupuuro-Akatemia käsittelee Yhteisvastuukeräyksen teemaa, kun vieraaksi saapuu Pia Marttila Rikosuhripäivystyksestä. Hän kertoo, kuinka ihmiskaupan uhreja pystyy tunnistamaan ja mitä tavallinen ihminen voi siinä tilanteessa tehdä.  Aamupuuro-Akatemia alkaa kello 9.50 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10).

Tapahtumia järjestetään keräyksen aikana kymmeniä eri puolilla Oulua. Kaikki Oulun Yhteisvastuu-tapahtumat löytyvät hakusanalla ”yhteisvastuu” seurakuntien tapahtumakalenterista: www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumat.

Tapahtumien lisäksi Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua lahjoittamalla rahaa lipas- tai listakeräykseen, tilisiirrolla tai puhelimitse. Lisätietoja saa Yhteisvastuukeräyksen valtakunnallisilta sivuilta osoitteesta www.yhteisvastuu.fi

Ihmiskaupan uhreja on kaikkialla

Ihmiskaupan vastaisessa työssä tarvitaan viranomaisten ja muiden kansalaisyhteiskunnan toimijoiden tehokasta yhteistyötä. Yhteisvastuukeräys herättelee suomalaisia tunnistamaan ihmiskaupan tai siihen rinnastettavan hyväksikäytön uhreja, sillä ihmiskauppaa tapahtuu myös eri puolilla Suomea. Uhrien ohjaaminen auttavien palvelujen pariin on tärkeää, sillä uhrit voivat pelätä rikosprosessin kulkua tai esimerkiksi karkotuspäätöstä Suomesta.

Jordaniassa Yhteisvastuukeräys tukee noin 12−30-vuotiaita leireillä ja paikallisissa yhteisöissä asuvia Syyrian pakolaisia. Nuorille järjestetään ammatillista ja muuta koulutusta, kuten maanviljely- ja parturikursseja. Nuoret saavat myös psykososiaalista tukea, joka auttaa selviytymään vaikeassa elämäntilanteessa. Tavoitteena on, että nuoret eivät turvautuisi ihmissalakuljettajien apuun, vaan pystyisivät rakentamaan elämäänsä muilla keinoin.

Joka kevät Yhteisvastuun noin 40 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtee liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti. Keräyksen esimies vuonna 2017 on Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström. Lipaskerääjäksi voi ilmoittautua omaan seurakuntaan tai sivuston vapaaehtoistyo.fi kautta.

Julkaistu 23.1.2017

2017-01-23 15:56:01.0