Laskiaisen iloiset tapahtumat tukevat Yhteisvastuukeräystä

Oulun seurakunnat tarjoavat koko perheen toimintaa laskiaissunnuntaille.

Yhteisvastuu-sydän

Tänä vuonna laskiaissunnuntaita vietetään 27.2. ja laskiaistiistaita 1.3. Laskiaiseen kuuluu nykyisin mäenlasku, laskiaispullat ja hernekeitto, mutta laskiaisella on juurensa kristillisessä perinteessä.

Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona vietetään tuhkakeskiviikkoa, josta alkava 40 arkipäivän paastonaika kestää pääsiäissunnuntaihin.

Paasto kuuluu luterilaiseen perinteeseen, mutta se ei tarkoita pelkästään tietystä ruoasta pidättäytymistä. Paastonaika voikin olla esimerkiksi pyrkimys yksinkertaisempaan elämäntyyliin ja antaa mahdollisuuden myös hiljentymiseen.

Laskiaisena koko perheen tapahtumia

Oulun seurakunnat tarjoavat koko perheen toimintaa laskiaissunnuntaille tuomiokirkon ympäristössä (Kirkkokatu 3A), Karjasillan kirkolla (Nokelantie 39) ja leirikeskus Loistossa (Isoniementie 510). Tapahtumien tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle.

Tuomiokirkon kryptassa voi kello 10 alkavan messun jälkeen nauttia hernekeittolounaan ja laskiaispullia. Lisäksi kirkon pihalla kirkkotarhassa sekä läheisessä Franzenin puistossa on monenlaista toimintaa: pelejä, leikkejä ja poniajelua. Tuomiokirkossa voi välillä käydä kuuntelemassa musiikkiyhtye Kansanmussaajien esittämiä lastensävelmiä. Tapahtumassa on mukana myös Hyvän mielen talo.

Karjasillan kirkolla on kello 10 messun jälkeen toimintaa sekä kirkon sisällä että pihalla. Ulkona voi osallistua poniratsastukseen ja partiolaisten taitorataan. Myynnissä on muun muassa hernekeittoa, makkaraa ja laskiaispullia. Osa tuotosta menee partiotoimintaan.

Leirikeskus Loistossa järjestetään koko perheen ulkoilutapahtuma kello 12-15. Ohjelmassa on puuhaa lapsille ja kotahartaus kello 13. Tapahtumassa on myytävänä makkaraa ja laskiaispullia.

Laskiaistiistaina 1.3. kello 12-13 on Oulunsalon seurakunnan toimitalolla myytävänä soppatykistä hernekeittoa ja laskiaispullia Yhteisvastuun hyväksi. Tilaukset tulee tehdä 25.2. mennessä Oulunsalon seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Myös Kiimingin seurakuntakeskuksesta voi ostaa hernekeittoa ja pullia laskiaistiistaina kello 16-18, ennakkotilaukset 23.2. mennessä, p. 040 528 1813.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan koronapandemian seurauksista kärsiviä lapsia ja nuoria. Lisätietoja löytyy osoitteesta oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu.

2022-02-17 09:36:00.0