Lauluntekijät pääsevät esille tuomiokirkossa

Musiikinopettaja Maria Portaankorva ja kirkkomusiikinlehtori Tuomo Nikkola kertovat säveltämisestä 22. helmikuuta järjestettävässä tapahtumassa. Ilta huipentuu heidän teoksiaan esittelevään konserttiin.

22-konserttisarjan logo.

Oulun tuomiokirkossa puhutaan säveltämisestä ja kuullaan työn lopputuloksia tiistaina 22. helmikuuta, kun musiikinopettaja Maria Portaankorva ja kirkkomusiikinlehtori Tuomo Nikkola astuvat yleisön eteen. Kello 20 alkavassa tilaisuudessa lauluntekijät keskustelevat säveltämisestä kanttori Lauri-Kalle Kallungin kanssa.

Illan musiikkiosuudessa Portaankorvan lauluja esittävät hänen oppilaansa Teuvo Pakkalan koulun musiikkiluokalta sekä oppilaiden vanhemmista koottu kvartetti. Tuomo Nikkolan sävellyksiä esittää Oulun tuomiokirkon kamarikuoro.

Maria Portaankorvalta on tilattu lauluja oppikirjoihin, kirkkomuskarikirjaan, hautajaisiin ja vihkiäisiin. Kiimingin kanttorina ja Oulun konservatorion lehtorina työskennellyt Tuomo Nikkola on myös säveltänyt ja sovittanut käytännön tarpeisiin. Merkityksellisintä hänelle on ollut jumalanpalvelusmusiikin tekeminen.

Oulun tuomiokirkossa pidettävässä tilaisuudessa Nikkolalta kuullaan tuttujen sävelmien lisäksi kaksi tuoretta, Latinalais-suomalaiseen hymnikirjaan tehtyä sävellystä. Portaankorvan tuotannosta saadaan maistiaiset kahdesta hengellisestä lastenlaulusta, koulumaailmaa varten tehdyistä lauluista sekä hautajaisiin tehdystä tilausteoksista.

Kevään aikana on luvassa Bachia, kuorolaulua ja häämusiikkia

Tapahtuma on osa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan 22-keskustelu- ja konserttisarjaa. Sarjassa käsitellään musiikkiin liittyvää teemaa joka kuukauden 22. päivä toukokuuhun saakka.

Maaliskuussa tehdään läpileikkaus Bachin urkuteoksiin. Illan urkurina Oulun tuomiokirkon urkuri Péter Marosvári. Huhtikuussa illan teema on Kuorolaulun ilo ja voima. Musiikista vastaa Haukiputaan Kirkon Kamarikuoro johtajanaan Hannu Niemelä. Toukokuussa syvennytään häämusiikkiin ja esityksistä vastaavat Oulun seurakuntien kirkkomuusikot.

Tilaisuuksiin voi osallistua paikan päällä Oulun tuomiokirkossa tai Virtuaalikirkossa.

Tue Feb 15 09:03:54 EET 2022