Menovinkkejä viikolle 25

Vihkihetki maalaismaisemassa.
2016_05 Tuomiokirkko_0041_M.jpg

Haluaisitko astella alttarille kauniissa maalaismaisemassa? Tähän on mahdollisuus lauantaina 2.7. Ylikiimingissä Sortolan tilalla (Kortesuontie 68) järjestettävässä vihkihetkessä. Pareja vihitään kello 14–16, ja vihkimisen sijaan voi pyytää myös avioliiton siunaamista tai avioliiton vuosipäivän rukoushetkeä.

Vihkipari voi kutsua läheisiään mukaan tilaisuuteen, ja toimituksen jälkeen tarjolla on maksuttomat kakkukahvit. Sateen sattuessa on mahdollisuus siirtyä telttaan.

Vihkipareja pyydetään ilmoittautumaan etukäteen 29.6. mennessä pastori Terttu Laaksoselle, p. 0443161565. Mukaan vihkihetkeen tarvitaan esteettömyystodistus. Se tulee hankkia jommankumman vihittävän kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta viimeistään 23.6.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.lut. kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista myös silloin, kun toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt ev.lut. kirkon jäsen ja toinen vihittävistä kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 20.–26.6.2016

Koskelan kesäkahvila maanantaina 20.6. klo 10–15 Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86). Edullisen kahvin ja pullan lisäksi tarjolla joka päivä erilaista ohjelmaa. Myynnissä myös käsitöitä. Kahvilan tuotto menee Suomen Lähetysseuran kautta Etiopian nälänhädän ehkäisemiseen. Kahvila on avoinna arkipäivisin klo 10–15.

Kesäkahvila Cafe Krypta ja pieni käsityöpuoti maanantaina 20.6. klo 10–19 Oulun tuomiokirkon kryptassa (Isokatu 6). Kesäkahvilasta voi ostaa leivonnaisia ja käsitöitä. Kahvila on avoinna maanantaista perjantaihin klo 10–19.

Opastettu kirkkokierros maanantaina 20.6. klo 18–18.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a).  Oulun tuomiokirkon kesäoppaat esittelevät kierroksella tuomiokirkkoa ja sen historiaa.

Opastettu kävelykierros maanantaina 20.6. klo 18–20 Intiön hautausmaalla (Kajaanintie 1). Lähtö kierrokselle tapahtuu hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä. Varustautuminen sään mukaisella pukeutumisella ja hyvillä jalkineilla.  Hautausmaakierroksia järjestetään maanantaisin klo 18–20 22.8. asti, ja niiden teema vaihtuu viikoittain. Maanantaina 20.6. teema on kuvernöörejä ja tervaporvareita. Kierrokset ovat ilmaisia eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Nuotioilta keskiviikkona 22.6. klo 18.00 Haukiputaalla Jokelan koululla (Pyhtisenmutka 7). Kesäisinä keskiviikkoina Haukiputaalla järjestetään nuotioiltoja, joiden tarkoitus on kokoontua yhteen viettämään kesäiltaa laulun, kahvittelun ja hiljentymisen merkeissä. Mukana on seurakunnan työtekijöitä sekä kanttori johtamassa laulua. Varustautua kannattaa sään mukaisesti ja mukaan voi ottaa oman retkijakkaran.

Heinäkuussa nuotioillat järjestetään 6.7. Kellon Kiviniemen kalasatamassa  ja 20.7. Koljun majalla (Koljontie 83). Elokuussa nuotioillat järjestetään 3.8. Kalimenkylällä peltoaukealla (Kalimenkyläntie/yläkalimentie) ja 17.8. Virpiniemessä.

Kesälauluilta keskiviikkona 22.6. klo 19 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Yhteislauluja lauletaan Pyhän Andreaan kirkon sisäpihalla, sateen sattuessa tapahtuma siirretään Pyhän Andreaan kirkon kirkkosaliin.

Kesäillan musiikkia – suomalaisen liedmusiikin äärellä keskiviikkona 22.6. klo 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Pirjo Mäntyvaara ja Tommi Hekkala (laulu). Miikka Lehtoaho (piano). Ohjelmassa kesäisiä pianosäestyksellisiä yksinlauluja ja duettoja. Ohjelmamaksu 5 €.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 23.6. klo 20–21 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10). Hartaudessa esiintyy vaskikvartetti Owla, johon kuuluvat Arja Ollila (trumpetti ja flyygelitorvi), Sauli Orbinski (käyrätorvi), Markus Lankinen (pasuuna) ja Juha Pisto (tuuba). Hartauteen on vapaa pääsy. Ohjelmamaksu 5 €.

Juhannusjuhlat perjantaina 24.6. klo 18 Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86). Juhannusaattoa vietetään seurakuntakodin pihapiirissä. Ohjelmassa lipunnosto, kesäisiä lauluja, hartauspuheita ja tuokiokuvia lähetyskentiltä. Lapsille omaa ohjelmaa. Ohjelman jälkeen tarjolla makkaraa, kahvia ja arpoja pientä korvausta vastaan. Tapahtuman tuotto lahjoitetaan Tuiran seurakunnan lähetystyön hyväksi.

Juhannusjuhlaa järjestetään talkoovoimin kello 15 alkaen. Halukkaat talkoilijat voivat ottaa yhteyttä lähetyssihteeri Tarja Oja-Viirretiin puhelimitse numeroon 040 574 7172 tai sähköpostitse tarja.oja-viirret @evl.fi.

Juhannuspäivän karkelot lauantaina 25.6. klo 13 Karjasillan kirkolla (Nokelantie 39). Ohjelma alkaa messulla, jonka jälkeen luvassa on muun muassa juhannustytön ja -pojan seppelöinti, yhteislaulua sekä pientä kisailua. Sään salliessa messu ja karkelot kirkon pihamaalla, joten mukaan voi varata oman huovan tai istuinalusen. Tarjolla on myös juhannuspäivän kirkkokahvit.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 17.6.2016