Musiikkia talvipäivän sinisiin hetkiin neljän konsertin sarjassa

Tammikuisina sunnuntai-iltapäivinä on mahdollista nauttia virtuaalisesti monipuolisista kirkkokonserteista, kun Tuiran kirkosta lähetetään 9.1. alkaen Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen -konserttisarja. Sarjan neljä konserttia ovat peräkkäisinä sunnuntaipäivinä kello 14.

Barokkiyhtye Lakeus

Barokkiyhtye Lakeus esiintyy 30.1. Kuva: Jussi Paavola

Kaikki sarjan konsertit ovat seurattavissa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Jos koronarajoitukset sallivat, sarjan loppuosan konsertit järjestetään myös yleisötapahtumina.

Tuiran seurakunnan kanttori Raakel Pöyhtärin mukaan konsertteja halutaan tarjota nimenomaan joulun jälkeiselle ajalle, jolloin muu konserttitarjonta seurakunnissa on hiljaisempaa. ”Ihmiset ovat löytäneet aiempina vuosina konserttisarjan hyvin ja kuulijoita on ollut mukavasti.”

Pöyhtäri kertoo, että sarjan myötä halutaan nostaa esiin paikallisia muusikoita, sillä suurin osa esiintyjistä on Oulusta tai lähialueelta.

Konserttien sarja alkaa 9.1., jolloin esiintyjinä ovat Lotta Koponen (viulu), Maarit Karppelin (viulu) ja Raakel Pöyhtäri (piano ja urut). Konsertin ohjelmistossa on muun muassa Bachin kaksoisviulukonsertto, Shostakovichin viisi kappaletta kahdelle viululle, Caccinin Ave Maria sekä Bach-Gounodin Ave Maria.

16.1. on vuorossa syksyllä perustettu, afroamerikkalaista gospelia esittävä kuoro Oulu Gospel Choir, jota johtaa Siiri Kotiaho. Ohjelmistoon kuuluu niin klassikkokappeleita kuin myös uudempia gospelhittejä.

Seuraavana sunnuntaina 23.1. kuullaan suomalaisia ja pohjoismaalaisia lied-sävelmiä, kun estradilla ovat sopraano Saara Puolitaival ja pianisti Anne Muhola. Sävellysten vallitseva aikakausi on romantiikka, mutta joukossa on myös uudempia suomalaisia lauluja. Musiikkia kuullaan muun muassa säveltäjiltä Grieg, Kuula, Merikanto ja Rangström.

Sarjan viimeisessä konsertissa 30.1. esiintyy liminkalainen barokkiyhtye Lakeus. Yhtyeessä soittavat Pekka Elsilä (traverso), Jenni Kaikkonen (traverso) Tuuli-Maria Kämäräinen (barokkiviulu), Kaisa Komulainen (barokkisello).

Lisätietoa konserteista löytyy Oulun seurakuntien verkkosivulta.

Fri Dec 31 09:47:00 EET 2021