Joulunajan jumalanpalveluksiin neljäsosa väkimäärästä, yleisötilaisuudet tauolle

Jumalanpalveluksiin ja muihin kirkollisiin toimituksiin voidaan ottaa enintään 1/4 kirkkojen ja tilojen maksimimäärästä. Yleisötilaisuuksia ei järjestetä.

Etualalla kynttilänvaloja, takana tuomiokirkko

Kuva: Sanna Krook /Kirkon kuvapankki

Jumalanpalveluksissa sekä jouluaaton ja uuden vuoden aaton hartauksissa ja kirkollisissa toimituksissa (kuten kaste, vihkiminen ja hautaan siunaaminen) otetaan 23.12.2021 käyttöön rajoitus, jonka mukaan tilaan otetaan enintään 1/4 tilaan hyväksyttävästä enimmäisosallistujamäärästä. Rajoitus perustuu Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin 22.12.2021 seurakunnille antamiin ohjeisiin*.

Rajoitukset ovat voimassa 15.1.2022 saakka.

Oulun seurakunnissa huolehditaan tilaisuuksien terveysturvallisuudesta kuten riittävistä turvaväleistä ja mahdollisuudesta käsien puhdistamiseen. Tilaisuuksissa on myös vahva maskisuositus. Laulamisen määrää rajoitetaan tarkastelemalla yhteislaulujen säkeistömääriä ja osin korvaamalla yhteislauluja esityskappaleilla. Ehtoollisenjaossa noudatetaan erityisen tarkkaa hygieniaa.

Yleisötilaisuuksia kuten konsertteja, myyjäisiä ja Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia ei järjestetä.

*Pohjois-Suomen Aluehallintoviraston 22.12.2021 asettamat kokoontumisrajoitukset eivät koske uskonnollisia tilaisuuksia. Viranomaiset ovat korostaneet jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten merkitystä jaksamisen ja henkisen kriisinkestävyyden näkökulmasta.

Julkaistu 22.12.2021. Päivitetty 3.1.2022, lisätty tieto siitä, että rajoitukset jatkuvat 15.1.2022 saakka.

Wed Dec 22 16:35:00 EET 2021