DOM tekee hyvää myös kesällä

DOM second hand on auki kesäkuun ajan keskiviikosta perjantaihin kello 12–18.

2014_03 Dom second hand avajaiset_0018_L.jpg

DOM second hand (Asemakatu 6) pitää ovensa auki myös kesäkuun ajan. Laadukkaita ja hyväkuntoisia vaatteita, asusteita ja sisustustavaroita pääsee ihastelemaan ja ostamaan keskiviikosta perjantaihin kello
12–18.

Heinäkuun ajan liike on kiinni, mutta elokuussa Dom on jälleen auki ja mukana Taiteiden yössä bändien ja teatteriryhmän voimin.

Dom Second Hand on tuomiokirkkoseurakunnan nuorten ja nuorten aikuisten toimintaa, jonka kantava voima on halu tehdä hyvää. Puolet jokaisen tuotteen myyntihinnasta tilitetään myyjälle ja puolet menee vaihtuvaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Asiakkaat saavat vaikuttaa kohteen valintaan.

”Asiakkaita vetää putiikkiin varmasti myös se, että tällä tavalla he voivat osallistua helposti hyväntekeväisyyteen”, toteaa putiikin toiminnasta vastaava nuorisotyönohjaaja Mari Tuokkola.

Apua ovat saaneet monenlaiset kohteet niin lähellä kuin kaukana. Tällä hetkellä rahaa kerätään tulipalossa tuhoutuneen Ylivieskan kirkon uudelleenrakentamiseen. Aiempia lahjoituskohteita ovat olleet muun muassa vähävaraiset lapsiperheet, vanhustyö ja lasten psykiatriset osastot. Kohde vaihtuu neljä kertaa vuodessa.

Enemmän kuin pelkkä kirpputori

Domin toiminta ei kuitenkaan rajoitu pelkästään putiikin pitämiseen. ”Domissa toimii erilaisia ryhmiä ja sen tiloissa on liikkeen lisäksi oleskelutila, jossa on esimerkiksi kangaspuut ja ompelukone. Tarjolla on myös ilmaista kahvia ja juttuseuraa. Dom onkin enemmän yhteisö kuin pelkkä kirppis”, Tuokkola kertoo.

Liikkeessä on järjestetty muun muassa muotinäytös, jossa malleina toimivat asiakkaat. Domista löytyy myös ilmainen hääpukuvuokraus. Putiikin Facebook-sivuilla voi tutkia liikkeessä myytävänä olevia tavaroita ja vaikuttaa seuraavaan hyväntekeväisyyskohteeseen.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 7.6.2016