Oulun seurakuntien joulutapahtumiin voi osallistua kirkoissa ja hautausmailla sekä verkossa

Joulun ilosanoma voi koskettaa monella tavoin, kirkkosalissa, verkon välityksellä tai hautausmaiden kynttiläloiston äärellä.

2015_12 Tuomiokirkko ulkoa ilta talvi joulu_0036 (1).jpg

Oulun tuomiokirkko joulukuisena pakkaspäivänä.

Huom. Uusia koronarajoituksia on tullut voimaan tämän tiedotteen julkaisemisen jälkeen. Tarkista ajankohtaiset tapahtumatiedot tapahtumakalenterista. Lisätietoja koronarajoituksista tiedotteesta 22.12.2021.

Oulun seurakunnat järjestävät joulun aikaan aattohartauksia ja jumalanpalveluksia, joista moniin voi osallistua myös Virtuaalikirkko.fi-sivuston videolähetysten tai Oulun seurakuntien nettiradion kautta.

Jouluaattona iltapäivällä on useita etenkin perheiden pikkuväelle suunnattuja tapahtumia, kuten puolin tunnin mittainen joulukuvaelma Oulun tuomiokirkossa kello 13. Aattohartauksia järjestetään kirkkojen ja kappelien lisäksi myös hautausmailla.

Joulun sinisessä hetkessä matkataan Brittein saarille

Pyhän Luukkaan kappelissa vietetään tunnelmallista jouluaattoa perjantaina 24.12. Joulun sinisen hetken merkeissä. Tänä vuonna Joulun sininen hetki rakentuu Brittein saarilta peräisin olevista joulurukouksista ja kansansävelmistä. Puoli tuntia kestävä tapahtuma toteutetaan aattona kaksi kertaa, kello 14 ja 15. Turvavälien vuoksi istumapaikkoja on tavallista vähemmän käytössä. Pastori Päivi Jussilan lisäksi tapahtumaa ovat toteuttamassa kanttori Tommi Hekkala ja musiikkiavustaja Suvi Kaikkonen, joka soittaa irlantilaisia tinapillejä, bodhrán-rumpuja ja huilua.

Joulukirkkoja eri puolilla Oulua

Jouluyön messut ovat nousseet aattohartauksien rinnalla joulun suosituimmiksi tapahtumiksi. Tänä vuonna jouluyön messuun voi osallistua 24.12. kello 23 Oulun tuomiokirkossa sekä Tuiran, Pyhän Tuomaan, Karjasillan, Kiimingin ja Haukiputaan kirkoissa. Jouluaamun perinteinen jumalanpalvelus järjestetään kaikissa seitsemässä seurakunnassa ja joulupäivänä 25.12. on tarjolla myös useita muita joulukirkkoja vähemmän aamuvirkuille joulunviettäjille. Jumalanpalveluksia on tarjolla vielä tapaninpäivänäkin 26.12. Haukiputaan kirkon tapaninpäivän messuun voi osallistua kello 10 Virtuaalikirkon lisäksi myös nettiradion sekä Radio Dein kautta.

Oulun seurakuntien tapahtumissa noudatetaan voimassa olevia koronarajoituksia ja –ohjeita. Maskin käyttöä suositellaan kaikille. Kaikki joulun ajan tapahtumat löytyvät kootusti osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Julkaistu 17.12.2021, päivitetty 21.12.2021:  mieslaulajien laulutervehdys Intiön sankarihautausmaalla on peruttu. / Päivitetty 23.12.2021: lisätty tieto uusista rajoituksista ja poistettu tekstistä peruttuja tapahtumia.

Kuva: Sanna Krook

Fri Dec 17 13:09:00 EET 2021