Itsenäisyyspäivää juhlistetaan perinteikkäästi Oulun seurakunnissa

Itsenäisyyspäivää juhlistetaan Oulun seurakunnissa useiden tapahtumien merkeissä. Juhlajumalanpalvelukset järjestetään maanantaina 6.12. kello 10 Haukiputaan, Kiimingin, Oulunsalon, Oulujoen, Ylikiimingin ja Yli-Iin kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Myös kunniakäynnit haudoilla kuuluvat ohjelmaan useissa seurakunnissa.

Oulun sankarihautausmaa Intiössä

Itsenäisyyspäivän perinteisiin kuuluvat kunniakäynnit sankarihaudoilla. Kuva: Matias Partanen / Kirkon kuvapankki

Itsenäisyyspäivän perinteisiin jo pitkään kuulunut partiolaisten kunniakäynti sankarihaudoilla toteutuu tänäkin vuonna. “Partiolaiset sytyttävät kynttilät jokaiselle sankarihaudalle Oulun ja Oulujoen hautausmailla itsenäisyyspäivän lisäksi jouluisin. Myös Haukiputaalla, Kiimingissä ja Oulunsalossa partiolaiset vievät kynttilät haudoille”, kertoo nuorisotyönohjaaja ja partiotyöstä Oulun seurakuntayhtymässä vastaava Sanna Parkkinen.

Parkkinen toivoo kauniin perinteen jatkuvan tulevaisuudessakin. “Partiolaisten ihanteena on kunnioittaa toista ihmistä. Katsoisin, että se ei ole vain toisen hyväksymistä, vaan se on myös edellisten sukupolvien työn kunnioittamista ja muistamista.”

Useimpia itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalveluksia voi seurata myös virtuaalikirkon kautta osoitteessa www.virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kaikki itsenäisyyspäivä- ja joulutapahtumat löytyvät seurakuntien joulusivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Tapahtumissa noudatetaan voimassa olevia koronarajoituksia ja -ohjeita. Yleisötapahtumissa, kuten Kauneimmissa joululauluissa ja konserteissa, on käytössä koronapassi. Jumalanpalveluksissa sovelletaan sektorimallia, jossa kirkkotila jaetaan erillisiin sektoreihin, joiden välille ei synny kontaktia ja joihin kuljetaan pääsääntöisesti oman sisäänkäynnin kautta. Maskin käyttöä suositellaan kaikille.

Mon Nov 29 09:46:00 EET 2021