Valokuvanäyttely kertoo Haukiputaan seurakunnan historiaa

Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10) avataan perjantaina 12.11.2021 kello 14 valokuvanäyttely, johon on koottu kuvia Haukiputaan seurakunnan toiminnasta vuosien varrelta. Näyttely on avoinna 9.12.2021 saakka maanantaisin kello 9-16 ja tiistaista torstaihin kello 9-14.

Vanha postikortti, jossa Haukiputaan kirkko

Haukiputaan kirkko Aarne Forsmanin kuvaamassa postikortissa vuodelta 1907.

Pääosa valokuvista on peräisin Haukiputaan seurakunnan arkistosta. Lisäksi seurakuntalaiset ja seurakunnan entiset työntekijät ovat lähettäneet kuvia näyttelyyn.

”Näyttelyyn valikoitui 40 kuvaa lukuisten kuvien joukosta sekä lisäksi yksi valokuva-albumi. Kuvat sijoittuvat ajallisesti 1900-luvun alusta 2000-luvulle, mutta suurin osa kuvista on peräisin 1900-luvun alkupuolelta”, kertoo lähetys- ja vapaaehtoistyön koordinaattori Karita Isola.

Seurakunnan omista arkistoista löydetyt kuvat ovat muun muassa vanhoista postikorteista vuodelta 1907. Näissä on kuvaajana rautatiesähköttäjä Aarne Forsman (1884-1921), joka toimi kiertävänä valokuvaajana Oulun ja Keuruun seuduilla.

Joissakin kuvissa on myös esillä tarinaa kuvien taustalta. ”Kuvat kertovat seurakunnan elämästä ja ihmisistä. Lisäksi kuvissa tulee esille Haukiputaan kaunis kirkko eri aikakausilta”, Isola kuvailee.

Näyttely on esillä seurakuntakeskuksen käytävillä, ja sisäänkäynti näyttelyyn on kirkon puoleisesta ovesta. Valokuvanäyttelyn avajaiset järjestetään osana Meidän Haukipudas -markkinoita.

2021-11-08 14:49:11.0