Kirkkomusiikkiviikko käynnistyy Anna Magdalena Bachin tarinalla

Oulun seurakuntien Kirkkomusiikkiviikko tarjoilee musiikkielämyksiä eri puolilla Oulua aikavälillä 5.–14.11.2021. Koko ohjelma löytyy verkkosivulta www.oulunseurakunnat.fi/kirkkomusiikkiviikko. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy, mutta joissakin on maksullinen käsiohjelma.

Häkissä oleva laululintu symboloi kuvaelmassa Anna Magdalena Bachin entistä elämää menestyvänä laulajattarena. Kuva: Inkeri Jäntti / Oulun juhlaviikot

Tänä vuonna Kirkkomusiikkiviikoilla on myös ennakkotapahtuma yhteistyössä Oulun vanha musiikki ry:n kanssa. Sunnuntaina 31.10. Oulun tuomiokirkossa esitetään kello 15 alkaen pienoiskuvaelma “Kuvia Anna Magdalena Bachin elämästä”.

Teos kertoo musiikin ja juonellisen kerronnan kautta Johan Sebastian Bachin toisen vaimon, Anna Magdalena Wilcken, elämästä ja uhrauksista säveltäjämestarin vaimona ja muusana, äitinä ja äitipuolena sekä historian ensimmäisenä naispuolisena ammattilaulajana

Vain kaksi kertaa aiemmin Suomessa esitettyä teosta tähdittää kansainvälisesti tunnettu mezzosopraano Virpi Räisänen. Hollantilainen oopperaohjaaja Elsina Janssen on kirjoittanut musiikillinen kirkkonäytelmän varta vasten Räisäselle. Osana kuvaelmaa toimii barokin ajan soittimista koostuva continuoryhmä soittajinaan Pekka Elsilä (traverso), Johanna Leponiemi (barokkiviulu), Riina Salminen (barokkisello) ja Virve Räisänen (cembalo). Kuvaelman lapsiroolissa nähdään Alma Leponiemi.

Suuria tunteita pyhäinpäivän klassikkoteoksissa

Pyhäinpäiväviikonloppuna käynnistyvä Kirkkomusiikkiviikon konserttisarja tarjoilee tänäkin vuonna kirkkomusiikin helmiä. Oulun tuomiokirkossa kuullaan pyhäinpäivän aattona 5.11. kello 20 W.A. Mozartin Requiem Ossi Kajavan johdolla. Teoksen tulkitsevat Muhoksen seurakunnan kamarikuoro sekä Kiimingin seurakunnan Kaikuos-kuoro ja kamariorkesteri, konserttimestarina Johanna Leponiemi.  Solistiosuudet laulavat Virve Karen (sopraano), Tarja Sakko (altto), Tuomo Rahko (tenori) ja Jarkko Metsänheimo (basso).

Pyhäinpäivänä lauantaina 6.11. kello 20 Oulun tuomiokirkossa soi Rossinin Pieni messu, jonka teksti perustuu katoliseen messutekstiin. Monivivahteisessa musiikissa voi kuulla piirteitä wieniläisklassismista sekä muun muassa Palestrinan, renessanssin ja barokin sävelkielistä. Teoksen esittävät pianisti Anne Muhola ja urkuri Elias Niemelä sekä Lauri Nurkkalan johtama Gaudiate-kuoro. Solistiosuudet laulavat Briitta Jurmu (sopraano), Saara Puolitaival (sopraano), Sirkka Rautakoski (altto), Péter Marosvári (tenori) ja Matteus Jämsä (basso). Lisäksi solistikvartetissa laulavat Anu Kunnari (altto) ja Hannu Niskasaari (tenori). Tapahtuma lähetetään osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Uutinen julkaistu 25.10.2021

Kuva: Oulun juhlaviikot/ Inkeri Jäntti.

Mon Oct 25 09:49:49 EEST 2021