Rukoushetki ja hiljentyminen Oulun tuomiokirkossa Afganistanin tilanteen vuoksi

Perjantaina 20.8. kello 19 järjestetään Oulun tuomiokirkossa rukoushetki osoittamaan tukea Afganistanissa asuville ihmisille sekä Suomen afgaaneille, jotka surevat kotimaansa ja siellä asuvien läheistensä tilannetta.

Mustavalkoinen valokuva, ihminen istuu kädet ristissä kirkon penkissä, virsikirja sylissään. Kuva: Sanna Kr...

Oulun tuomiokirkossa rukoillaan Afganistan puolesta perjantaina 20.8. Kuva: Sanna Krook.

"Afganistanin uutiskuvat ovat järkyttäneet syvästi monia. Moni oululainenkin tutustui vuonna 2015 tänne turvapaikanhakijoina saapuneisiin afgaaneihin, ja siksikin tapahtumat tulevat lähelle. Tuntuu surulliselta, ja moni kyselee, mitä voi tehdä. Ainakin voimme rukoilla yhdessä ja varmasti kanavia auttaa löytyy ajan kanssa", Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen toteaa.

Pienessä hartaushetkessä kuullaan musiikkia, rukoillaan yhdessä ja hiljennytään. Tilaisuudessa on myös mahdollisuus sytyttää kynttilä maailman rauhan puolesta.

"Tilanne Afganistanissa on vakava. Monet pelkäävät. Erityisesti naisten, lasten ja vähemmistöjen tilanne huolestuttaa", Oulun hiippakuntadekaani Juha Rauhala sanoo.

Rukoushetken toimittavat tuomiorovasti Satu Saarinen ja hiippakuntadekaani Juha Rauhala. Piispa Jukka Keskitalo pitää tilaisuudessa puheen. Musiikista vastaa kanttori Henna-Mari Sivula ja kvartetti.

"Rukoushetken kesto on noin 20 minuuttia. Kirkon ovet ovat auki kello 20 asti, johon saakka voit käydä hiljentymässä ja sytyttämässä kynttilän rauhallisen musiikin soidessa", Saarinen sanoo.

2021-08-18 16:26:00.0