Kirkon varhaiskasvatusta 70 vuotta: Seurakunnan päiväkerhossa pieni on suurin. Rotuaarilla koko perheen konsertti lauantaina 14.5.

Kirkon varhaiskasvatusta on tehty Suomessa 70 vuotta. Vuonna 1945 perheiden arkea helpottamaan kehitettyä päiväkerhotoimintaa ja kirkon varhaiskasvatusta juhlistetaan iloisissa merkeissä Oulussa Rotuaarilla lauantaina 14.5. kello 12–15.
lapset_L.jpg

Juhlan kunniaksi Rotuaarin lavalla on kello 12, 13 ja 14 koko perheen konsertti, jossa esiintyjänä on Pieni suuri seikkailu-orkesteri. Lapsille on ohjelmassa myös kasvomaalausta, keppihevosrata ja onnenpyörä. Juhlan teemana on Pieni on suurin. Tilaisuus on maksuton.

Tapahtuman ajan Rotuaarin lavan läheisyydessä voi myös ilmoittautua ensi syksyn päiväkerhoihin ja tutustua seurakuntien varhaiskasvatuksen palveluihin.

Syksyn päiväkerhoihin ja pikkukouluihin voi nyt ilmoittautua!

Päiväkerhot ja pikkukoulut on tarkoitettu 3–5-vuotiaille lapsille, jotka kokoontuvat pääsääntöisesti kaksi kertaa viikossa kaksi–kolme tuntia kerrallaan.  Syksyn 2016 päiväkerhoihin ja pikkukouluihin voi nyt ilmoittautua 22.5. saakka osoitteessa http://www.oulunseurakunnat.fi/paivakerho.

”Päiväkerhoissa lapsi osallistuu monipuoliseen, lapsen kokonaiskehitystä tukevaan toimintaan: liikuntaan, ulkoiluun, satu-ja lukuhetkiin, musiikkiin ja kädentaitoihin. Yhdessä hiljentyminen luo turvallisuutta”, sanoo Kiimingin seurakunnan lapsityönohjaaja Anne Schönberg.

Yli viidennes suomalaislapsista osallistui kirkon varhaiskasvatukseen viime vuonna

Seurakuntien päiväkerhot ovat suosittuja. Viime vuonna Suomessa seurakuntien varhaiskasvatukseen osallistui yhteensä 40700 3–5-vuotiasta lasta, mikä on noin 22 prosenttia koko ikäluokasta.

Seurakunnan kerho on laadukas vaihtoehto silloin kun lapsi ei osallistu kokopäivähoitoon. Kirkon päiväkerhotoiminnassa sitoudutaan yleisiin varhaispedagogisiin periaatteisiin, ja toiminnan perustana on valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Kaiken taustalla on näkemys lapsen edun ensisijaisuudesta. Päiväkerhossa pieni onkin suurin.

Päiväkerhojen lastenohjaajat ovat suorittaneet lapsi- ja perhetyön perustutkinnon, lapsityönohjaajilla voi olla esimerkiksi lastentarhanopettajan koulutus.

Päiväkerhoihin ja pikkukouluihin voi osallistua asuinalueesta tai seurakuntarajoista riippumatta. Päiväkerho on maksuton. Pikkukouluissa perhe käyttää kaupungin palvelusetelin.

Perhekerhot, muskarit, neuvolayhteistyö…

Kirkon ensimmäinen päiväkerho aloitti toimintansa Turun tuomiokirkkoseurakunnassa syksyllä 1945. Päiväkerho levisi nopeasti eri puolille Suomea ja vuosikymmenien aikana jopa sadattuhannet lapset eri puolilla Suomea ovat osallistuneet päiväkerhoon.  Päiväkerho on eräs kirkon kasvatustyön menestystarinoita. Muissa luterilaisissa kirkoissa ei ole toimintaa, joka tänäkin päivänä tavoittaisi laajasti alle kouluikäisiä lapsia.

Vuosien aikana päiväkerho on laajentunut monimuotoiseksi kirkon varhaiskasvatukseksi. Nyt päiväkerhon rinnalla toimivat muun muassa seurakuntien perhekerhot, muskarit, vauvakahvilat ja yhteistyö neuvoloiden kanssa.

Lisätietoja: Kiimingin seurakunnan lapsityönohjaaja Anne Schönberg p. 040 743 1901

Kuva Karjasillan seurakunnan perhekerhosta. Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 4.5.2016