Menovinkit: Keväisten konserttien helluntai

Oulun seurakunnissa järjestetään helluntaina 15.5. lukuisia konsertteja. Helluntai on pääsiäisajan päättävä Pyhän Hengen juhla, jota vietetään 50 päivää pääsiäisen jälkeen. Se kuuluu pääsiäisen ja joulun ohella kirkkovuoden kolmen suurimman juhlan joukkoon. Ensimmäinen helluntai oli kristillisen kirkon perustamisen päivä, kirkon syntymäpäivä.
puhallinorkesteri 084_L.jpg

Puhallinorkesteri Viventi esiintyy keväisessä Puhallus-konsertissa sunnuntaina 15.5. kello 15 alkaen Madetojan salissa (Leevi Madetojan katu 1–3). Solistina konsertissa on panhuilisti Stefan Stancîu ja orkesteria johtavat Markku Korhonen ja Kimmo Rantakeisu. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 5€.

Viventi on Oulun seurakuntien ja konservatorion puhallinorkestereiden edustuskokoonpano. Orkesterissa soittaa niin ammattiin opiskelevia muusikoita Oulun konservatoriosta ja Oulun Ammattikorkeakoulusta kuin jo pidemmälle ehtineitä harrastajia. Orkesteri on voittanut useita puhallinorkestereiden Suomen mestaruuksia. Vuonna 2009 Viventille myönnettiin Oulun kaupungin kulttuuripalkinto.

Lisätietoja konsertista antaa musiikkikoulun ja puhallinorkesterien toiminnanohjaaja Johanna Kari, p. 040 841 4680, johanna.kari@evl.fi

Oulun ev.lut. seurakuntien menovinkit 9.-15.5.2016

Kevätlaulajaiset torstaina 12.5. klo 18 Yli-Iin seurakuntatalolla (Kirkkokuja 4). Yli-Iin kirkkokuoro, miesten lauluryhmä, laulutrio Maariet ja lapsikuoro esittävät keväisiä lauluja Anja Hyyryläisen johdolla. Ohjelmassa on myös yhteislaulua. Tilaisuuden jälkeen on kahvitarjoilu.

Reger-konsertti torstaina 12.5. klo 18 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39).  Oulun Ammattikorkeakoulun urkumusiikin opiskelijat esiintyvät lehtori Maija Lehtosen johdolla. Konsertti on omistettu saksalaisen säveltäjän Max Regerin musiikille, jonka kuolemasta tulee kuluneeksi sata vuotta 11.5.2016. Vapaa pääsy.

Kryptan soppapäivä ja myyjäiset perjantaina 13.5. klo 11–16 Oulun tuomiokirkon kryptassa (Isokatu 6). Kryptassa vietetään soppapäivää Kukan päivän kunniaksi. Myynnissä on lohikeittoa, juustokakkua ja käsitöitä. Tuotto menee lähetystyön hyväksi.

"Pieni on suurin"-tapahtuma lauantaina 14.5. klo 12–15 Oulun Rotuaarilla (Kirkkokatu). Oulun ev.lut. seurakuntien päiväkerhot täyttävät 70 vuotta. Päiväkerhoja ja kirkon varhaiskasvatusta juhlitaan Rotuaarin lavalla muun muassa Pieni suuri seikkailu- yhtyeen lastenkonsertin merkeissä. Tapahtumassa voi myös tutustua seurakuntien järjestämään varhaiskasvatukseen, osallistua onnenpyörän pyöritykseen ja muuhun kivaan tekemiseen. Tilaisuus on maksuton.

Keväistä kamarimusiikkia lauantaina 14.5. klo 17 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Konsertissa musisoivat Petra Rissanen, Johanna Fiskaali, Sini Rönnqvist, Aili Heikkilä, Maria Vesterinen sekä Maria Mattila. Ohjelmassa on muun muassa Bachin ja Mozartin musiikkia. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Laulajien kevätkonsertti sunnuntaina 15.5. klo 15 Maikkulan kappelissa (Kangaskontiontie 9). Konsertissa Maija Lauri ja laulunoppilaat esittävät antiikin aarioita, liedejä ja suomalaisia yksinlauluja. Vapaa pääsy.

Pyhä Tanssi sunnuntaina 15.5. klo 17–18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Pyhä Tanssi pidetään Tuiran kirkon Suvanto-salissa. Pyhä Tanssi on liikettä ja hiljaisuutta, rukoilemista koko keholla yksinkertaisten askelten ja musiikin avulla. Tanssiohjaajana Päivi Päivike.

Kaatuneitten muistopäivän kansalaisjuhla sunnuntaina 15.5. klo 16 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39).  Juhlassa kuullaan juhlapuhe Lintulammen koulun rehtori Jari Haapalaiselta. Tervehdyssanat lausuu kirkkoherra Juhani Lavanko. Juhlassa kuullaan tervehdykset muun muassa Oulun kaupungilta, Puolustuslaitokselta sekä Veteraanijärjestöiltä. Ohjelmassa on myös lukuisia musiikkiesityksiä.
Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Oulun Laulun 95-vuotisjuhlakonsertti sunnuntaina 15.5. klo 18 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Oulun laulu esittää konsertissa urkusäestyksellistä latinankielistä kirkkomusiikkia. Sekakuoroa johtaa Kristian Heberg, sopraanona Mari Klemettilä ja uruissa Elias Niemelä. Ohjelmassa muun muassa Cherubinin ja Elgarin musiikkia. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10€.

Kevään ihme – Uusi Ääni -kuoron kevätkonsertti sunnuntaina 15.5. klo 18 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Oulunsalolainen sekakuoro Uusi Ääni laulaa keväisiä, hengellisiä lauluja. Kuoroa johtaa Pirjo Mäntyvaara. Ohjelmamaksu 5 €.

Kevään valossa -Kuorokonsertti sunnuntaina 15.5. klo 18–19 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Konsertissa esiintyy Sofia Magdalena kamarikuoro. Musiikkia johtaa Taru Pisto. Käsiohjelma 10€.

Kevätlaulajaiset sunnuntaina 15.5. klo 19–20 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Kuorot Ruskakööri ja Vanamot sekä yksinlaulajat esittävät keväisiä toivelauluja konsertissa, jonka tuotto ohjataan Ylivieskan kirkon rakentamiseen.

Kuva: Sanna Krook.

Julkaistu 4.5.2016