Motoristikirkko helatorstaina Ylikiimingissä

Motoristien ajokauden alkuun kuuluu perinteiseen tapaan helatorstaina 5.5. kello 12 Ylikiimingin kirkossa järjestettävä motoristikirkko.
Motoristikirkko2015_raijaVikstrom_M.jpg

Motoristikirkko on gospeltyyppinen jumalanpalvelus, jossa pyydetään siunausta tulevalle ajokaudelle ja kesän kilometreille.

”Monille motoristikirkosta on muodostunut jokakeväinen perinne. Tapahtuma koetaan tärkeäksi. Myös niiden, joilla ei ole yleensä tapana käydä kirkossa, on helppo liittyä joukkoon ja ilmaista omaa hiljaista uskoaan”, kuvailee motoristikirkossa avustajana toimiva yliopistopastori Ari Savuoja.

Motoristikirkko on järjestetty Ylikiimingissä jo 16 kertaa. Tapahtuma on vuodesta toiseen hyvin suosittu ja kokoaa kirkon täyteen motoristeja ja muuta kirkkoväkeä.

Motoristiylistys ja paraatiajo

Motoristiteema tulee jumalanpalveluksessa esiin saarnassa sekä Motoristin psalmissa, jossa kiitetään Luojaa motoristin vapaudesta sekä pyydetään suojaa ja varjelusta tien päälle.

Kirkonmenojen jälkeen motoristit kokoontuvat kirkon pihalle paraatiajoa varten. ”Ennen matkaan lähtöä tehdään lyhyt motoristiylistys eli kolminkertainen moottorien yhtäaikainen täyskierroksilla käyttö”, Savuoja kertoo.

Paraatiajo suuntaa Ylikiimingin seurakuntatalolle, jossa on tarjolla kirkkokahvit sekä myytävänä makkaraa lähetystyön hyväksi.

Motoristikirkon toimittaa rovasti Jouni Riipinen, avustajana on yliopistopastori Ari Savuoja. Musiikista vastaavat Ylikiimingin mieskvartetti ja gospelryhmä kanttori Leo Rahkon johdolla. Tapahtuman järjestää Oulujoen seurakunta, mukana on yhteistyössä myös Oulun seudun Gospel Riders.

Kuva vuoden 2015 motoristikirkosta. Kuva: Raija Vikström

2016-04-27 10:43:01.0