#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstaissa etsitään avaimia kuuntelevaan vuoropuheluun – mistä viha kasvaa 2020-luvun puheeseen?

Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien ja Oulun seurakuntayhtymän verkkotapahtuma #YHDESSÄ2021-virtuaalitorstai järjestetään 20.5. iltapäivästä iltaan.

Virtuaalitorstain logo

Tapahtuman keskusteluissa aiheina ovat muun muassa vihapuhe ja tulevaisuudentoivo nuorille. Keskustelut lähetetään suorana lähetyksenä Helsingistä.

Iltapäiväosuudessa klo 13–15 ensimmäinen keskustelu pureutuu nykyajan ikävään ilmiöön, vihapuheeseen.

Kirkon viestinnän ohjelmapäällikkö Kimmo Saareksen luotsaamassa kokonaisuudessa ovat keskustelemassa psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma, sisäministeriön kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen ja Jussi-palkittu näyttelijä Chike Ohanwe.

Ulkoministeri Pekka Haavisto etsii Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikan kanssa vuoropuhelua ja kuuntelua avaimiksi maailmanlaajuisiin rauhanprosesseihin.

Iltapäiväosuuden päättää vakava huoli monen nuoren näköalattomuudesta, jota korona-aika rajoitteineen on vahvistanut.

”Nuorten osalta koronatilanne on verrattavissa 1990-luvun lamaan. Nuorten kokemus voi kuitenkin olla lamavuosia voimakkaampi, sillä mahdollisuutta sosiaalisiin kontakteihin on rajattu. Näköalattomuus voi johtaa välinpitämättömyyteen. Nuorille toivo tulevasta olisi elinehto”, sanoo keskustelun vetäjä ja iltapäivän juontaja viestintäyrittäjä, tietokirjailija Unna Lehtipuu. Lehtipuun vieraana on pastori Helena Kauppila.

Minun vaiko meidän usko?

Iltatilaisuuden klo 18.00–19.30 juontaa Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi. Studiossa hänen vierainaan ovat dosentti, tutkija Jyri Komulainen ja toiminnanjohtaja, pastori Kati Pirttimaa. He keskustelevat siitä, miten sisäinen hengellinen kokemus ja uskonyhteisö ovat vuorovaikutuksessa ja miten ihminen kuulee itseään.

2000-luvun lähetystyön ytimessä on kumppanuus, joka toteutuu tiiviisti yhdessä keskustellen. Mitä uutta, näkökulmiamme ja ymmärrystämme ravistelevaa voimme saada maailmalta ajatteluumme? Toimittaja Salla Rannan vieraina Viisi kuvaa maailmalta -keskustelussa ovat toiminnanjohtaja Rolf Steffansson sekä lastenoikeuksien ja lastensuojelun asiantuntija Anni Takko Suomen Lähetysseurasta.

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstain rinnakkaismediana toimii Radio Dei, joka tuottaa etukäteisohjelmaa 17.–19.5.

Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuus käynnistää päivän

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstaissa on mahdollista osallistua verkon välityksellä Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuuteen klo 12 alkaen. Tilaisuus lähetetään Oulun tuomiokirkosta. Tilaisuuden juontaa tuomiorovasti Satu Saarinen.

Piispa Jukka Keskitalo ja Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Marko Patronen siunaavat reitin ja siellä vaeltavat kulkijat. Yhtymäjohtaja Pekka Asikainen kertoo reitin kohteista eli kuudesta kirkosta ja lähtee itse vaellukselle. Tilaisuuden aikana seurakuntanuoret välittävät kuvamateriaalia reitin varrelta.

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorsta on maksuton, ja se toteutetaan Liveto.fi-verkkoalustalla.

Tapahtuman ilmoittautuminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ohjelmien seuraamisen lisäksi voi keskustella chatissa. Tapahtuma-alusta aukeaa keskiviikkona 19.5. klo 15.00.

Virtuaalitorstain ohjelma Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue May 11 13:29:02 EEST 2021