Helatorstain motoristikirkossa pyydetään suojaa ja varjelusta tien päälle

Oulun seudun motoristien ajokausi alkaa perinteiseen tapaan Ylikiimingin motoristikirkolla helatorstaina 13.5. kello 12.

Moottoripyöriä kirkon parkkipaikalla

Kuva: Sanna Krook /Kirkon kuvapankki

Motoristikirkkoon voi osallistua verkon välityksellä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Paikan päällä Ylikiimingin kirkossa voi osallistua kokoontumisrajoitusten puitteissa.

Motoristikirkon ideana on kokoontua yhteen ja pyytää suojaa ja varjelusta ajokauteen. ”Ihmisen pienuus ja elämänlangan ohuus hahmottuvat liikenteessä. Jumalan huolenpitoa tarvitaan tien päällä”, kuvailee Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä.

Motoristikirkko noudattaa sanajumalanpalveluksen runkoa. Se on musiikkipainotteinen jumalanpalvelus, johon sisältyy erilaisia motoristiteemaan liittyviä puheita ja rukouksia sekä esimerkiksi Motoristin psalmi.

”Motoristin psalmi on saksalaista alkuperää oleva ylistys. Se kuvaa motoristin tuntoja, vapautta, kun ollaan matkalla ja ajetaan keväisessä ja kesäisessä luonnossa”, Niemelä kertoo.

Niemelän mukaan tunnelma motoristikirkossa on kokoontumisajotyyppinen, vaikka ollaankin yhdessä virtuaalisesti. Toisaalta jumalanpalvelukseen ovat tervetulleita myös muut kuin motoristit. ”Motoristikirkko pyritään rakentamaan niin, että se puhuttelee laajempaakin joukkoa.”

Motoristikirkon toimittaa ja saarnan pitää kirkkoherra Pauli Niemelä. Avustajina ovat yliopistopastori Ari Savuoja ja oppilaitosdiakoni Salla Havukainen-Junno. Musiikista vastaavat Ylikiimingin oma YK Gospel -ryhmä sekä kanttori Tuomo Rahko.

Motoristikirkon järjestävät yhteistyössä Kiimingin seurakunta, Oulun ev.lut. seurakunnat ja Gospel Riders moottoripyöräkerho.

Fri May 07 08:35:09 EEST 2021