Pelimannimessussa soi kansanmusiikki

Sunnuntaina 16.5. kello 10 järjestetään Tuiran kirkossa pelimannimessu, joka on katsottavissa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kansanmusiikkitrio Rällä

Kuva: Heini Hakosalo

Pelimannimessu noudattaa tavallisen messun kaavaa, mutta musiikit korvataan kansanmusiikista löytyvistä kappaleista. Virsiksi on valikoitu kansanmusiikin pohjalta syntyneitä virsiä ja veisuja. Messussa on mukana oululainen kansanmusiikkitrio Rällä.

”Rällän soitosta kuuluu toisten kuuntelu, läsnäolo ja spontaani soittamisen ilo. Sovitukset syntyvät usein soiton hetkellä”, yhtye kertoo.

Rällässä soittavat Osmo Hakosalo (viulu), Anne-Mari Kanniainen (haitari) ja Erja Pätsi (viulu). Lisäksi pelimannimessun musiikista vastaa Tuiran seurakunnan kanttori Tommi Hekkala.

Tommi Hekkalan mukaan idea pelimannimessusta syntyi sen jälkeen, kun Rällä ja Tuiran seurakunta olivat toteuttaneet yhteistyössä joulukonsertin.

”Innostuimme ajatuksesta, koska olemme tottuneet Tuiran seurakunnassa toteuttamaan uusia ideoita ja tuomaan eri musiikkityylejä messuun. Yhteistyö Rällän kanssa on ollut helppoa ja virsikirjassa on paljon kansanmusiikkipohjaisia sävelmiä. On mielenkiintoista seurata, miten virret elävät kansanmuusikoiden inspiroituessa niistä”, Tommi Hekkala kuvailee.

Pelimannimessun toimittaa seurakuntapastori Jukka Kolmonen ja avustaa kappalainen Riikka Honkavaara.

2021-05-05 09:33:04.0