Syksyn päiväkerhoihin ilmoittautuminen on alkanut

Oulun seurakuntien syksyn 2021 päiväkerhoihin ilmoittautuminen on käynnissä 30.4. asti.

Lapset askartelemassa pöydän ääressä

Kuva: Sanna Krook /Kirkon kuvapankki

Päiväkerhotoiminta alkaa viikolla 33 ja tarjontaa on laajasti seurakuntien alueella. Kerhot ovat maksuttomia ja mukaan otetaan lapsia 2- tai 3-vuotiaasta ylöspäin, asuinalueesta ja seurakuntarajoista riippumatta.

“Toimintamme keskeinen teema on lapsilähtöisyys. Jokainen lapsi kohdataan kokonaisvaltaisesti yksilönä omine vahvuuksineen ja tarpeineen sekä ikätasonsa mukaisesti”, kuvailee Kiimingin seurakunnan varhaiskasvatuksen tiimiesimies Anne Schönberg päiväkerhojen toimintaa.

Yhdessä oppimista

Päiväkerhoissa leikitään, liikutaan ja opitaan yhdessä muiden kanssa. Ohjelmassa voi olla vaikkapa satujumppaa, askartelua ja retkiä ulkona.  Päiväkerho toimii kotien kristillisen kasvatuksen tukena ja kirkkovuosi ja sen perinteet tulevatkin toiminnassa lapsille tutuiksi.

Lapsille mukavia hetkiä ovat perinteisesti leikkiminen muiden kanssa ja eväiden syönti, kertoo Schönberg. “Myös kerhoissa syntyneet ystävyyssuhteet ovat lapselle tärkeitä, samoin suhde lastenohjaajiin. Lastenohjaajat ovat oman alansa ammattilaisia ja päiväkerhot ovat heille sydämen asia.”

Hygieniasta huolehditaan

Koronarajoitukset huomioidaan päiväkerhoissa tarkkaan. “Perheitä on ohjeistettu, ettei infektio-oireisia lapsia saa tuoda kerhoon. Huolehdimme hygieniasta ja pinnat pyyhitään esimerkiksi aina eväiden syönnin jälkeen. Ohjaajilla on myös maskit käytössä”.

Schönberg rohkaisee perheitä ilmoittautumaan mukaan päiväkerhoihin.

"Toimintamme on laadukasta kirkon varhaiskasvatusta, jossa lapsi oppii vuorovaikutustaitoja ja saa harjoitella taitoja, jotka ovat vielä kehittymässä.”

Kirkon varhaiskasvatus pohjautuu yleiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan (Vasu) ja ohjaajina toimivat koulutetut lastenohjaajat. Tarkemmat tiedot päiväkerhoista ja niihin ilmoittautumisesta löytyvät osoitteesta  www.oulunseurakunnat.fi/paivakerho

2021-04-06 15:31:00.0