Seela Sella pääsiäisen tekstien tulkkina Virtuaalikirkon teoksessa

Oulun tuomiokirkossa taltioitu pääsiäisen ajan teksteihin ja musiikkiin pohjautuva teos Epäilyksen alta – Kuusi laulua kärsimyksestä ja ylösnousemuksesta julkaistaan pitkäperjantaina 2.4. kello 18 Virtuaalikirkossa.

Kuvassa Raimo Paaso, Johannes Vatjus, Niko Mäenalanen ja Miikka Lehtoaho. Kuva: Päkä Rehu

Kuva: Päkä Rehu

Teos koostuu perinteisistä kärsimys- ja pääsiäisajan virsistä ja hengellisistä lauluista sekä raamatunteksteistä. Tekstien lukijaäänenä kuullaan näyttelijä Seela Sella. Lauluja tulkitsevat hiippakuntasihteeri, baritoni Raimo Paaso ja tenori Johannes Vatjus. Harmonikkaa soittaa Niko Mäenalanen ja pianoa ja urkuja pianisti-säveltäjä Miikka Lehtoaho.

Musiikillisesta kokonaisuudesta vastaa Raimo Paaso yhdessä Miikka Lehtoahon kanssa, joka on sovittanut esitettävän musiikin. Säveltäjä Miikka Lehtoaho on myös säveltänyt rakastetun pääsiäisvirren 105, Aurinkomme ylösnousi uudelleen. Teoksen kantaesitys kuullaan nyt.

"Ajatus uudesta sävellyksestä Aurinkomme ylösnousi -virren tekstiin nousi nopeasti mieleeni", Lehtoaho kertoo. "Halusin tehdä Leonard Typön maagisia kielikuvia vilisevään tekstiin sävellyksen, jossa kaikki illan taiteilijat pääsevät ääneen, omien ääntensä ja vahvuuksiensa kautta. Nikon kaunis, herkkä ja vahva harmonikan soitto saa seurakseen Johanneksen valtavan ilmaisuvoimaisen tenorin ja Raimon baritonin herkät sävyt. Itse pääsen nauttimaan pianon ääressä osana itseäni suurempaa kokonaisuutta", Lehtoaho kuvailee.

Seela Sellan lukemat apokryfisen Barukin kirjan, psalmien ja profetioiden tekstit vievät kuulijan kärsimysmatkalle ja lopulta haudan lepohetken kautta ylösnousemuksen aamuun. Musiikkiteoksessa liitytään perinteiseen Triduum Sacrum, kolmen pyhän pääsiäisen viettoon, jossa kiirastorstain, pitkäperjantain ja pääsiäisaamun vaiheet tulevat läpikäydyksi.

"Tässä teoksessa vuorottelevat profetiat ja evankeliumi, tekstit ja musiikki. On suuri ilo ja kunnia, että saimme Seela Sellan lukijaääneksi. Hän luki tekstit nauhalle oman kotinsa rauhassa. Vahvat tekstit ansaitsevat vahvan tulkin", tuomiorovasti Satu Saarinen kuvailee.

"Toinen korona-ajan pääsiäinen on käsillä. Emme vuosi sitten arvanneet, että yhä vietetään juhlaa suljetuin ovin. Huikealta kuulostaa Barukin kirjan lohdutus: ”Kärsivällisyyttä, lapseni!” Profeettojen tekstit puhuvat ihmiskunnan ikuista, yhteistä kieltä. Miikan sävellysten ja sovitusten myötä vanhat hengelliset laulut saavat kuin uuden puvun. Sen kantavat Johannes, Raimo ja Niko aivan upeasti esiin. Ilman virtuaalikirkon Ilmari Mäenpäätä ja Elias Mäenpäätä emme olisi tätä saaneet tarjolle", Saarinen sanoo.

(Julkaistu 29.3.2021)

2021-03-29 11:59:50.0