Virtuaaliesitelmä 1900-luvun alkupuolen Tuirasta su 21.3.

Oulun seurakuntien historian toisen osan kirjoittaja professori Hannu Mustakallio pitää Virtuaalikirkossa esitelmän ”Tuira ja Oulun kirkollinen esikaupunkikysymys 1900-luvun alkupuolella”.

Mustavalkoinen kuva ulkoa Tuiran rukoushuoneesta, talo, jonka ympärillä pari mäntyä.

Tuiran rukoushuone ulkoa vuonna 1931 rukoushuoneen toimittua 15 vuotta. Kuvitusta kirjasta Seurakunta Pohjois-Suomen keskuksessa 2 (2020).

Esitelmä on nähtävissä osoitteessa virtuaalikirkko.fi (Tuiran kirkko) sunnuntaina 21.3. klo 16 ja sen jälkeen tallenteena.

Professori Mustakallio selvittää esitelmässään, millaisena esikaupunkikysymys näyttäytyi Oulussa 1900-luvun alkupuolella seurakunnan kannalta, ja mitä aluemuutoksia se aiheutti. Esikaupunkialueita, kuten Tuira, Alalaanila ja Toppila, siirrettiin maaseurakunnasta eli Oulujoelta kaupunkiin, jossa alueiden asukkaat kävivät työssä.

”Aihe on kiinnostava, koska esikaupunkikysymys hallitsee paitsi kaupungin myös seurakunnan historiaa 1800-luvun lopulta lähtien. Sama koskee myös esimerkiksi Turkua, jolla oli Raunistulansa, ja Viipuria, jolla oli Kolikkoinmäkensä”, kertoo Mustakallio.

”Esikaupunkikysymys vaikutti tuomiokirkkoseurakunnan ja Oulujoen seurakunnan välisiin suhteisiin vuoteen 1965 asti, jolloin Oulujoki palasi kaupungin yhteyteen.”

Mustakallio kuvaa, miten Tuira sai vuonna 1916 oman rukoushuoneen, joka tunnetaan nykyisin Tuiran kirkkona. Hän selvittää, miten Oulun seurakunta eli tuomiokirkkoseurakunta sai erityisen esikaupunkipapin, jonka tukikohtana oli juuri Tuiran rukoushuone. Mustakallio tarkastelee myös esikaupunkipapin tehtäviä sekä virkaa hoitaneen rovasti Toivo Kajavan roolia.

Hannu Mustakallio on Itä-Suomen yliopiston kirkkohistorian emeritusprofessori, joka on erikoistunut alueelliseen kirkkohistoriaan. Hän on lähtöisin Pohjois-Suomesta. Ennen Oulun seurakuntahistoriaa Mustakallio on kirjoittanut kolme tutkimusta, jotka ainakin osittain käsittelevät Oulua.

Thu Mar 11 08:15:07 EET 2021