Jarkko Martikainen ja tarinat laulujen takana

Helmikuun 28. päivänä Oulun Vanhassa pappilassa pidettävällä Taustatarinaklubilla esiintyy monipuolinen taiteilija ja suurelle yleisölle YUP-yhtyeen laulaja-kitaristina tunnetuksi tullut Jarkko Martikainen. Keikka välitetään koronatilanteen vuoksi virtuaalisesti kello 16 alkaen.

Mies katsoo kameraan.

Kuva: Tomi Palsa (Jarkko Martikainen pressikuva)

Martikainen kertoo odottavansa Oulun keikkaa innolla. ”Keikkailu on viimeisen vuoden aikana ollut niin harvinaista herkkua, että otan kyllä ilon irti tästä mahdollisuudesta. Virtuaaliset keikat eivät ole niitä, joita eniten rakastan, mutta tämä on uutta mukautumisen aikaa. Ja on pakko tähdentää: on oikein hyvä, että tämä keikka onnistuu, ja onneksi se matka kohdistuu Ouluun.”

Taustatarinaklubilla artistit avaavat syntyprosessia laulujensa takana. Kuulijoita syvästi koskettavien tekstien tekijänä tunnettu Martikainen kertoo filosofiansa laulunteossa olevan lähellä teatterikäsikirjoittajan ja novellien kirjoittajan filosofiaa, eli sanoituksen idea on hänelle hyvin tärkeä. “On kiehtovampaa tehdä sanoitusta ja sävelien martoja yhtäaikaisesti niin, että molemmat vaikuttavat toisiinsa. Siksi minulla on parasta olla aihe mietittynä valmiiksi ennen kuin aloitan synnytystalkoot.”

Martikainen ei itsekään tarkkaan osaa sanoittaa, miksi hänen laulujensa sanat koskettavat usein kuulijoita sielun ytimiä myöten. “On hyvin vaikea itse tekijänä sanoa, mistä on kyse, mutta esimerkiksi lauluntekijäystäväni sanoi odottavansa seuraavaa albumia jo siksi, että hän pitää tavastani katsoa maailmaa ja että häntä kiinnostaa mitä aiheita seuraavaksi käsittelen ja kuinka ne soivat biiseissä. Toinen kuvaus on nyt jo valitettavasti edesmenneen pohjanmaalaisen fanini suusta ja sen kertoi minulle vastikään ystäväni. Fanini oli todennut retorisesti “Jokaiseen elämäntilanteeseen on tehty laulu. Ja ne kaikki on sen Martikaisen tekemiä.” Ehkä nämä kommentit kuvaavat sitä, miten lauluni voidaan kokea”, Martikainen miettii.

Koronan kurittaman kulttuurialan puolesta Martikainen kokee surua ja kertoo itsekin tunteneensa olonsa ajoittain lamautuneeksi. Hän kritisoi myös poliitikkojen hidasta reagointia kulttuurialan tilanteeseen. “Iso osa taiteentuottajista on elänyt liki vuoden vailla mitään tuloja, valtiollisista tuista puhumattakaan.”

Tällä hetkellä koronatilanteen suhteen itsensä toiveikkaammaksi tunteva Martikainen kertoo omaavansa lämpimiä muistoja Oulusta. “Seutu on ollut minulle monin tavoin hyvä. Paikalliset kuulijat ovat olettaakseni ymmärtäneet oleellisimman siitä, miksi teen lauluja ja soitan julkisesti, ja siitä kaikesta olen heille kiitollinen. Oulu on eri aikoina antanut minun olla se kulloinenkin minä, joka olen sattunut olemaan, eikä montaa sen suurempaa lahjaa voi kanssaihmiselle antaa.”

Taustatarinaklubi on osa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan toimintaa. Keikkaa voi seurata osoitteessa www.virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-02-23 10:40:15.0