Yhteisvastuu 2021: Eniten vanhuudessa yllättää köyhyys

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Yhteisvastuukeräys auttaa tänä vuonna taloudellisessa ahdingossa olevia ikäihmisiä Suomessa ja maailmalla. Keräys käynnistyy sunnuntaina 7.2.2021 koko maassa.

Yhteisvastuu 2021, vanhus kädet otsalla

Oulun kirkoissa Yhteisvastuukeräys aloitetaan 7.2. jumalanpalveluksissa, joita välitetään virtuaalikirkon kautta.

Kaikissa Oulun seitsemässä seurakunnassa järjestetään keräyksen aikana erilaisia tapahtumia ja tempauksia koronapandemian sallimissa puitteissa. Esimerkiksi monia konsertteja voi seurata virtuaalisesti. Lipaskerääjiä voi nähdä kaduilla ja kauppojen edustoilla, turvavälit huomioiden.

Virkistystä ja digitaitoja ikäihmisille

Monet vanhukset Suomessa elävät taloudellisessa ja sosiaalisessa ahdingossa, jota koronaepidemia on vielä korostanut. He ovat usein tilanteessa, jossa vaikeudet kasaantuvat. Köyhyys aiheuttaa helposti terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä ja digisyrjäytymistä.

”Taloudellinen ahdinko näkyy ikäihmisten arjessa valintojen tekemisenä. Säästetään lääkkeistä, lääkärissä käynnistä, vaatteista ja jopa ruuasta. Taloudelliset huolet usein edesauttavat sosiaalista eristäytymistä”, kuvailee Karjasillan seurakunnan johtava diakoniaviranhaltija Nina Niemelä.

40 % Yhteisvastuun tuotosta jää Suomeen. Puolet kotimaan osuudesta käytetään ikäihmisten auttamiseen paikallisseurakunnissa. Oulun seurakunnissa paikallinen tuotto käytetään ikäihmisten taloudelliseen tukemiseen, kotiavun hankkimiseen tai virkistystoimintaan diakoniatyön kautta. Myös digitaitojen opetteluun voi saada tukea.

”Ikäihmisille annettavaa apua voi esimerkiksi Karjasillan seurakunnassa olla siivousapu, kampaaja tai fysioterapia. Mikäli keräystuotto on hyvä, hankimme muutamia tabletteja, joiden avulla ikäihmiset voivat osallistua keskustelukerhoihin tai opetella asioiden hoitamista opastajan johdolla”, Niemelä kertoo.

Verkko-osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu löytyvät tiedot, miten lahjoituksen voi kohdentaa omalle seurakunnalle Oulussa.

Arvokas vanhuus katastrofien keskellä

Loppuosa (20 %) kotimaan tuotosta menee Kirkon diakoniarahastolle sekä Seurakuntaopistolle.

Kirkon diakoniarahasto kohdentaa osuutensa ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen. Diakoniarahaston avustukset haetaan paikallisseurakuntien diakoniatyön kautta.

Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkosto tulee toteuttamaan yhteisvastuuvaroilla ikäihmisille maksuttomia taloudenhallinnan koulutuksia sekä digitaitojen valmennusta vuodesta 2022 alkaen.

60 % keräystuotosta ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Yhteisvastuukeräyksen 2021 tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä.

Lisätietoja:
Karjasillan seurakunnan johtava diakoniaviranhaltija Nina Niemelä, 040 575 2711, nina.niemela@evl.fi
Oulujoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Anu Fedotoff, 040 574 7098, anu.fedotoff@evl.fi

Yhteisvastuukeräys Oulussa: www.oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu
Yhteisvastuun valtakunnalliset sivut: www.yhteisvastuu.fi
Vapaasti ladattavissa olevia kuva-aineistoja ja logoja Yhteisvastuusta löytyy Kirkkopalvelujen kuvapankista: www.kirkkopalvelut.fi/logo-ja-kuvapankki/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-02-07 09:04:55.0