Karjasillan kirkkokuoro on vuoden 2021 musiikkiryhmä

Suomen Kirkkomusiikkiliitto on valinnut vuoden 2021 musiikkiryhmäksi Karjasillan kirkkokuoron Oulusta.

Karjasillan kirkkokuoro

Kuva: Emilia Soranta

Kuoron pitkäaikaisia johtajia ovat olleet kanttorit Kalevi Jantunen, Ari Rautakoski ja Juha Soranta. Tunnustus annettiin kuorolle monipuolisesta ja pitkäjänteisen aktiivisesta toiminnasta.

Karjasillan kirkkokuorossa on noin 30 laulajaa, joista monet ovat olleet mukana vuosikymmeniä. Tavallisesti kuoro avustaa messuissa noin kerran kuukaudessa. Muita perinteisiä esiintymistilanteita ovat olleet Hiirosen kodin joulujuhla, Maasalon Adventtivesper, Jouluinen iltamusiikki Karjasillan muiden kuorojen kanssa sekä Tuhkakeskiviikon iltakirkko.

Kuorolaiset ovat avustaneet Karjasillan alueen hoivakodeissa pidetyissä hartauksissa laulaen 3–4 henkilön ryhmissä vuodesta 2015 alkaen. Hoivakotitilaisuuksia kertyy vuodessa peräti 40–50 kappaletta.

Kuoro on ollut aktiivinen myös virsiharrastuksessa. Kuoron aloitteesta kaudella 2009–2010 kokoonnuttiin yhdessä seurakuntalaisten kanssa harjoittelemaan virsiä, tavoitteena kultainen virsitaitomerkki. Uusien lisävihkovirsien harjoittelu aloitettiin keväällä 2020.

Kuoro on kehittänyt aktiivisesti käytäntöjään. Viime vuosien toimintamalleja ovat esimerkiksi uusien kuorolaisten perehdytyskansio, kuoron historiikin laatiminen, kuorotoiminnan rahoittaminen kirkkokahvien ja konserttien väliaikakahvitusten tuloilla sekä kuoroharjoitusten vapaaehtoisen kahvirahan lahjoittaminen lähetystyöhön.

Kuoronjohtaja, kanttori Juha Soranta haluaa osoittaa tunnustuksen erityisesti kuorolaisille:
”Kuorolaiset ovat sitoutuneita ja motivoituneita. Toiminta on sisältä lähtevää aitoa tekemistä, jossa keskiössä on paitsi yhdessä laulaminen myös lähimmäisten auttaminen. Aivan erityisesti olen iloinnut lauluvierailuista hoivakoteihin, minkä kuorolaiset ovat ottaneet sydämen asiakseen. Näen ryhmän toiminnan hyvin arvokkaana.”

Vuoden musiikkiryhmä -nimitykseen kuuluu 500 euron stipendi sekä 1 000 euron varaus musiikkiryhmän ja Suomen Kirkkomusiikkiliiton yhteistoimintaan.

2021-01-21 10:19:10.0