Konserttisarja “Kakskaks” avaa tarinoita musiikin takana

Uusi konserttisarja “Kakskaks” tarjoaa kevään aikana viisi konserttia musiikin ystävien iloksi.  Joka kuukauden 22. päivä Oulun tuomiokirkosta esitettäviä konsertteja voi seurata Virtuaalikirkon kautta.

Mies seisoo sivuttain kameraan, taustalla kirkkoa

Konserttisarjan aloittaa Elias Niemelä, joka esittää perjantaina 22.1. urkusovituksia tunnetuista orkesteri- ja yksinlaulusävellyksistä. Kuva: Katja Koivumäki.

Kevään aikana kuullaan konsertit muun muassa tunnetulta oopperalaulaja Soile Isokoskelta (22.5.) kymmenpäiseltä veljessarjalta Luokkasten veljeksiltä (22.2.), Oulun tuomiokirkon kamarikuorolta (22.3.) sekä Koronatriolta, jossa esiintyvät sopraano Henna-Mari Sivula, baritoni Lauri-Kalle Kallunki sekä urkuja ja pianoa soittava Irina Vavilova (22.4.).

Konserttisarjan suunnittelu sai vauhtia viime kevään Virtuaalikirkon kautta välitettyjen, positiivista palautetta saaneiden konserttien myötä. Seurakuntaan oli myös tullut toiveita tämän kaltaisen tapahtuman järjestämisestä.

“Olin itsekin jo vuosia haaveillut konserttisarjasta, jossa olisi mukana enemmän spontaaniutta ja verbaalisuutta. Olen vakuuttunut, että tällaiselle kombinaatiolle on tilausta yleisönkin puolelta: musiikkia ja keskustelua, melodioita ja tarinoita”, kertoo tapahtuman ideoinut kanttori Lauri-Kalle Kallunki.

Konserttisarjan nimeksi valikoitui “Kakskaks” sen helpon muistettavuuden vuoksi. Sillä viitataan myös konsertin vastavuoroiseen luonteeseen.

“Kyse ei ole pelkästään vuorovaikutuksesta esiintyjän ja keskustelun vetäjän välillä vaan myös yleisön ja esiintyjien välillä jaetusta yhteisestä kokemuksesta. Tietysti nimellä on myös musiikillinen merkityksensä, onhan 2/2 numeraalinen tahtilaji”, Kallunki taustoittaa.

Kaikki konsertit alkavat kello 20 ja niitä voi seurata osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Jos koronatilanne hellittää, saatetaan Oulun tuomiokirkkoseurakunnan järjestämiin konsertteihin ottaa paikalle myös yleisöä.

2021-01-20 11:05:11.0