Apua tarvitaan joulun jälkeenkin

Oulun seurakunnat auttaa ahdinkoon ajautuneita oululaisia yhdessä Oulun kaupungin, Oulun nuorkauppakamarin ja Forum24-lehden kanssa keräyksellä.

Kaksi piirrettyä ruokakassia täynnä ruokaa.

“Meidän tulee kääntää katse tällaisena poikkeusaikana erityisesti omaan yhteisöön. Keräykseen osallistumalla voi auttaa oululaisia koronan takia ahdinkoon ajautuneita”, muistuttaa diakoniatyöntekijä Rekilä.

Koronapandemian vaikutukset ulottuvat monien suomalaisten talouteen. Erityisesti vähävaraiset lapsiperheet ja pienyrittäjät ovat vaikeuksissa. Oulun seurakunnat auttaa ahdinkoon ajautuneita oululaisia yhdessä Oulun kaupungin, Oulun nuorkauppakamarin ja Forum24-lehden kanssa keräyksellä, jonka tavoitteena on kerätä 50 000 euroa tammikuun loppuun mennessä. Apu toimitetaan perille Oulun seurakuntien diakoniatyön kautta, esimerkiksi lahjakortteina oululaisiin kauppoihin.

Korona-ajan seuraukset näkyvät seurakuntien diakoniatyössä avunpyytäjien määrän kasvuna. “Avustuksia myönnetään diakonian kautta nyt entistä enemmän. Siksi jokainen lahjoitus keräykseen on merkittävä, oli kyseessä sitten iso tai pieni summa”, kertoo Oulun seurakuntien diakoniatyöntekijä Kari Rekilä.

Joulun aika lisää auttamisen halua, mutta apua tarvitaan joulun jälkeenkin. Rekilä on huolissaan avuntarpeen pitkittymisestä pandemian jatkuessa. “On ymmärrettävää, että ihmiset haluavat auttaa juuri nyt ja tarjota varsinkin lapsille hyvän joulun. Koronakriisin aiheuttamat ongelmat realisoituvat kuitenkin pitkällä aikavälillä. Siksi on tärkeää auttaa jatkossakin”, muistuttaa Rekilä.

Rekilä tuntee avun tarpeessa olevat ryhmät Oulussa. “Oulussa on paljon lapsiperheitä ja opiskelijakaupunkina myös perheellisten pienituloisten opiskelijoiden määrä on iso. Myös yksinäisten ikääntyneiden sekä pienyrittäjien kohtalo huolestuttaa. Yritystoimintaa emme voi tukea, mutta keräyksen avulla voimme auttaa henkilökohtaisessa elämässä”.

Rekilä haluaakin korostaa, kuinka keräys kohdentaa avun juuri oululaisille. “Tämä keräys on meille järjestäjille yhteinen ponnistus auttaa paikallisia ihmisiä. Kukaan ei voi olla osaton”.

Keräys toteutetaan yhteistyössä Kirkkopalvelut ry:n Kotimaanavun kanssa. Jokainen lahjoitus on aina merkittävä, oli kyseessä sitten iso tai pieni summa.

Suora linkki keräyksen kotisivulleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Dec 30 12:13:00 EET 2020