Joulupäivän illan konsertti Oulun tuomiokirkosta pe 25.12.2020 klo 19 (Virtuaalikirkossa)

Joulupäivän iltana klo 19 voit osallistua Virtuaalikirkon kautta tunnelmalliseen joulukonserttiin Oulun tuomiokirkosta. Lauluyhtye Voces esittää joululauluja keskiajalta nykypäivään.

Lauluyhtye Vocesin jäsenet kuvattuna Oulun tuomiokirkossa. Kuva: Päkä Rehu

Joulupäivän illan konsertti on samalla lauluyhtye Vocesin ensiesiintyminen.

Joulupäivän illan konsertti on samalla lauluyhtye Vocesin ensiesiintyminen. Yhtyeessä laulavat Virve Karen, Taru Pisto, Virpi Räisänen, Eeva-Maija Sorvari, Juha Mikkonen, Tommi Hekkala ja Keijo Piirainen ja sen taiteellinen johtaja on Raimo Paaso, joka myös itse laulaa yhtyeessä.  Konsertin solistina laulaa mezzosopraano Virpi Räisänen ja urkuja soittaa Elias Niemelä.

Joulupäivän illan konsertista on tarkoitus aloittaa perinne:

”Tämä konsertti aloittaa toivoaksemme uuden perinteen pohjoisessa joulupäivänvietossa, ja virtuaalisesti leviää ympäri maailman muiden joulua juhlistavien konserttien joukkoon. Korona-aika on pakottanut etukäteistaltiointiin, ja jatkossakin joulupäivän konsertit on ajatus tallentaa ja lähettää joulupäivänä tuomiokirkosta”, kertoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

”Konsertin ohjelmisto on matka myöhäiskeskiajalta barokin ajan Eurooppaan ja sieltä Englannin kautta Ruotsiin. Lopulta matka päättyy nykysuomalaisiin säveliin. Laulut tulkitsevat Marian äidintuntoja Betlehemin tähden alla, seimen äärellä. Sinne joululaulut ovat kautta aikojen johdattaneet ihmisiä hartain ja iloisin sävelin. Nyt on meidän vuoromme lähteä tähden viitoittamalle tielle, kuvailee Raimo Paaso.

Voces on perustettu syksyllä 2020. ”Kahdeksan hengen kokoonpano on monin tavoin optimaalinen musiikin tekemisen kannalta. Korona aika on korostanut tätä – pienet kokoonpanot ovat notkeita liikkumaan. Halusin koota joukon ammattilaisia, joiden kokemus on monipuolinen ja laaja. Uskon, että yhdessä onnistumme”, arvelee Paaso.

”Oulun tuomiokirkko on nähnyt satojen vuosien aikana monenlaista jouluviettoa. Ruotsin vallan ajalta juontuu katedraalimme nimi Sofia Magdalenan kirkko. Tsaarin lahjoittama kasukka muistuttaa Venäjän vallan ajasta. Tämän kirkon vierestä on aikanaan tervareitti kulkenut ja yhdistänyt pohjoisen Oulun Eurooppaan. Jouluinen musiikki yhdistää ihmisiä musiikin kautta ympäri maailman ja murtaa rajoja. Saamme nähdä, mikä kokoonpano ensi vuonna vastaa joulupäivän illan konsertista vuorollaan,” Saarinen kertoo.

Ensimmäisessä joulupäivän illan konsertissa Oulun tuomiokirkosta joulutervehdyksen esittää Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo.

”Iloitsen tästä konsertista ja toivon siitä perinnettä. Suomessa joulukonsertteja on paljon adventin aikana. Tämä konsertti sen sijaan ajoittuu suuren juhlan kohokohtaan eli joulupäivään. Odotukset ovat korkealla, kun uusi musiikin ammattilaisista koostuva lauluyhtye Voces tulkitsee eurooppalaisia ja suomalaisia rakastettuja joululauluja”, piispa Keskitalo toteaa.

Joulupäivän illan konsertti Aurinkosalista astunut Oulun tuomiokirkosta perjantaina 25.12.2020 klo 19. Konserttia voi seurata osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi

Tiedote 16.12.2020

Wed Dec 16 09:47:00 EET 2020