Kirkkoherrojen viesti oululaisille: Joulu tulee koronasta huolimatta

Hyvät oululaiset!
Olemme toistamiseen tilanteessa, jossa seurakunnan toiminta on siirretty toteutettavaksi virtuaalisesti tai sähköisten viestimien kautta.

koristeellinen jouluvalot

Kuva: Sanna Krook

Maailmanlaajuinen pandemia pakottaa meidät valmistautumaan jouluun aiemmasta poikkeavalla tavalla. Vaikka emme voi kokoontua fyysisesti yhteen laulamaan kauneimpia joululauluja tai viettämään joulujuhlia, saamme kokea joulun tunnelmaa ja yhteyttä eri tavalla.

Voimme ottaa joulun vastaan radion, television, sosiaalisen median, nettiradion tai Virtuaalikirkon kautta. Jumalanpalvelukset, Kauneimmat joululaulut ja konsertit ovat koettavissa tällä tavoin.

Seurakunta ei ole kiinni. Kirkolliset toimitukset ovat mahdollisia, kun otetaan huomioon asetetut henkilömäärärajoitukset. Kirkkoherranvirastot palvelevat puhelimen ja sähköpostin kautta. Seurakuntien diakoniatyö toimii poikkeuksellisista oloista huolimatta. Lapsille ja nuorille on toimintaa erilaisilla sosiaalisen median alustoilla.

Tulemme muistamaan tulevan joulun. Vallitseva tilanne luo epävarmuutta ja hämmentää meitä kaikkia. Olemme huolissamme läheisistämme ja tulevaisuudesta.
Tämän joulun joutunemme viettämään fyysisesti etäämmällä toisistamme. Nyt meidän on hyvä erityisesti muistaa toisiamme yhteydenotoilla. Ei jätetä ketään yksin.

Seurakunnan työntekijä on myös tavoitettavissa esimerkiksi puhelimella, sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta.

Iloksemme korviimme kantautuu uutisia koronatilanteen helpottumisesta. Jouluun valmistautuminen merkitseekin odottamista. Vielä joudumme odottamaan, mutta voimme jo nähdä vilauksen ajasta, jolloin voimme taas kohdata vapaasti.

Joulua ei ole peruttu. Se tulee varmasti.

Kristus itse syntyy tänä jouluna Sinun kotiisi ja sydämeesi. Häneltä saamme pyytää turvaa. Hän tuo rauhan ja levon.

Siunattua joulun odotusta!

Niilo Pesonen
Tuiran seurakunnan kirkkoherra,
yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja